Tuesday, May 08, 2007

اضطهاد المرأة .. عنصرية ام جهل ؟ ..1



منذ صغرها يتم تلقينها ثقافة تخاذلية قهرية
تقزم من امكانياتها وقدراتها و يتم حقنها بمفردات الضعف
وقلة الحيلة وانها تسير وفق ما يشاء الاخرون

تنشأ وقد آمنت بمثل ذلك واصبحت ثقافة تلقينية
لا تحتمل الجدل اوالنقاش يطعمها رجال الدين
بالقليل من التحاوير للنصوص المقدسة ومخالفة حقيقتها
والكثير من الاحاديث الكاذبة فتقودها وتسير حياتها
وتشكل نظرتها لنفسها ونظرة الاخرين لها


يكون آدائها فى مختلف المواقف موجه وفق تلك الثقافة
التي تعني بانها قليلة الحيلة ضعيفة الاراده
تحتاج لمن يعينها ومن يتولى امرها

فى ذلك تهدر المراة بنفسها الكثير من ارادتها وقدراتها
وتهزم لصالح الفكر الرجعي الذكوري السائد والذي يريد
تكبيلها ودفعها للحاجة لآخر فى حياتها من وهي طفلة
ثم شابة وزوجة الى نهاية حياتها

الحقائق العلمية والمنطقية تقر بان المرأة لا تقل عن الرجل
باي شئ يجعلها فى الصف الثاني
الا من حيث المقدرة الجسمانية – فى حين هناك نساء اقوي –
وذلك لا يلقي لة بال الا فى الاعمال التى تتطلب
قدرة جسدية اقوي واعنف .. ولكن فى البنية النفسية الانسانية
فإن عقلها وارادتها وقدرتها ومشاعرها واحاسيسها
واحتياجاتها تتماثل مع الرجل من منطق الانسانية احادية التكوين
والتي يفرق كل طرف عن اخر يكون بمقدار تحصيلة
العلمي والعملى وليس بنوعه او بقوتة الجسمانية ..
ولعدالة الله تعالى المطلقة فإنه سبحانة كما فضل احد عباده
على آخر بالقدرة الجسدية فيفضل الاخر وهي المراة
بقدرة روحية تحتوي الصبر والعاطفة والحنان

لماذا تعتبر مجتماعاتنا مجتمعات رجعية متخلفة ؟
لانها تتبني ثقافة لا اخلاقية ظالمة فى التعامل مع مقومات المجتمع
سواء بين الذكر او الانثي .. او بين الغني والفقير
او بين صاحب النفوذ والمواطن العادي ..
ولهذا تهبط المجتمعات العربية الى الدرك الاسفل
فى مصاف الامم ..
وحتي لا يطول البوست على زملائي المدونين
فسوف اقسمة الى عده اجزاء اعرض فيها رايي
بخصوص الثقافة الرجعية المتخلفة العفنة
التي تحكم نظرة المجتمع وتقييمة الى ذكورة واناثة ..
وساتعامل بحيادية لتوضيح الفكرة وليس من منطلق تحيز
لجنس عن اخر ولكنى مع الضعيف حتي ياخذ حقوقة
وضد الظالم حتي يؤخذ الحق منة ..
وساوضح كيف ان المراة نفسها مسئولة عن جزء كبير
!!من هذا الظلم الواقع عليها بل تصل لان تكون احد اعوانة
واتمني ان لا يفهم انى ادين المجتمع باكملة
فى هذا الظلم الواقع على احد دعاماته ولكن ساتحدث
عن ثقافة عنصرية سائدة واغلبية جاهله يفعلون ..
وآخرين يصمتون .. فهم مشتركون فى نفس الجريمة سواء
من الرجال اصحاب الفكر المستنير او من النساء
الائي قتلتهن السلبية واخضعتهن الدونية فباتوا كحطام
تذروة الرياح وفق ما يشاء الذكور المتسلطين
لا وفق مشيئة الله وعدالة السماء والقيم الدينية السامية
وتساوي الخلق فى الانسانية والحقوق
والى هنا فتقبلوا ارق التحيه

17 Comments:

At 08 May, 2007 15:27, Blogger The Alien said...

هي فكرة سلطة ف إيد الرجل ومش هيتنازل عنها
لإن ببساطة محدش بيتنازل عن سلطة ليه
يعني لازم المرأة هي اللي تاخد حقها
هي اللي لازم تتحرك وتحارب

منذ صغرها يتم تلقينها ثقافة تخاذلية قهرية

ياريت نبطل نربي بناتننا بالإسلوب دا
لأن دا السبب ف السلبية اللي فيها البنات
إستسلام تام لإرادة الرجل
وإعتماد غريب علي الرجل في أبسط الأشياء
حتي ف الحب
أغلب البنات بتدخل حالة إستسلام غريبة تجاه الحبيب

البنات فعلا بتتعب ف بلدنا
وأنا مش فاهم إزاي مستحملين وعايشين

تحياتي

 
At 08 May, 2007 16:05, Blogger مصر هى أمى said...

الزعيمة

انا اعتقد البوست ده اتاخر اكتر من عشرين سنة لان الكلام ده كان بيحصل زمان لكن دلوقتى معتقدش
انا مش شايف ان البنات مضطهدة فى مصر
دلوقتى البنت واخدة حقوقها كويس صحيح فى بعض العنف من الراجل للمراءة لكن ديه مش ثقافة عامة ديه ثقافة فردية وحالات مش كثيرة
يعنى مش تربية مجتمع ولا نظام سائد

مع احترامى
انا عايش فى بينت ومع اسرة والدتى عايشة معانا ومعايا اختين بنتين وواحد فيهم فرحها كمان شهرين ان شاء الله وعمرنا ما سمعنا ولا شفنا تسلط المجتمع الذكورى فى بيتنا واحنا اسرة عادية زى الاف الاسر المصرية

مع احترامى كلمة المجتمع الذكورى اول ما وردت على لسان نوال السعداوى
وهيا اخر واحدة ممكن تفكر فى الدفاع عن حقوق المراة لانى اعتقد انها بتعمل كده للشهرة ومبدا خالف تعرف فقط
فى اعتماد المراة على الرجل دلوقتى
البنت دلوقتى بتنزل تشتغل وبتشوف الدنيا وبتقرر كل حاجة فى حياتها

انتى عارفة ان من اسباب مشكلة العنوسة فى مصر
شغل البنات لانها بتشتغل والبنت بطبعا بتغير
فتلاقى زميلتها اجوزت وعملت فرحها فى فندق كذا وعفشها بكذا وعريسها فسحها فى الحتة الفلانية وشهر العسل كان بره مصر
اما ييجى واحد كويس يتقدملها تبدء موال الطلبات الغريبة والعجيبة كان المفروض ان كل عريس فى مصر يكون مليونير
فطبعا الرجالة مبتعرفش تتجوز فى سن صغيرة بسبب تطلعات مادية للبنات اكبر من امكانيات الشباب
يبقى ده مش مجتمع ذكورى ولا الرجالة هيا المتسلطة وفى ايديها السلطة والقرار وسياسة القهر والتخاذل اللى بيعلمها الرجالة للبنات بالعكس البنت اتحكمت فى مصيرها
وعلى فكرة الكلام اللى انا بقوله كلام عن تجارب شخصية ومشاهدات لواقع انا عشته مع نفسى ومع اصدقائى ومنها بنات وشوفت ازاى هما بيتحكموا فى حياتهم

هحكيلك موقف صغير جدا على موظفة فى الشغل عندنا

كان عندنا موظفة ومتجوزة وفى يوم عيد ميلادها طبعا كانت فرحانة جدا ان جوزها هيجبلها عربية بمناسبة عيد ميلادها
المهمبعد عيد الميلاد قعدت الموظفة ديه يومين متجيش وفى اليوم التالت جت وعرفنا انها اطلقت فى يوم عيد ميلادها
طبعا سالناها ايه السبب
عارفة ايه السبب
انه جاب العربية ورخصها كمان والعربية موديل السنة واللون اللى هيا عايزاه وكل حاجة كويسة طب ايه السبب
ان نمرة العربية خمس ارقام
ازاى هيا تركب عربية نمرتها خمس ارقام مش اربعة زى اصحابها
ازاى تمشى فى الشارع بعربية خمس ارقام الناس واصحابها تقول عليها ايه
والله العظيم اللى بقوله بجد مش عايز اقولك انى وقفت متنح نص ساعة ادامها وكنت هضربها لانها اتخنقت مع جوزها بسبب نمرة العربية وطلبت الطلاق
قام جوزها متنرفز ومطلقها على طول
بصراحة عنده حق

تفتكرى نموذج زى ده اتربى على الكلام اللى انتى بتقوليه وان احنا مجتمع ذكورى متسلط
معتقدش نهائى

معلش طولت عليكى ورغيت كتير اوى بس بصراحة انا بستغرب من كلام احنا عايزين حقوقنا احنا عايزين حقوقنا ترديد لكلام كأن العلاقة بين الراجل وزوجته او بنته او اخته او زميلته فى الجامعة او الشغل
كانها بقت علاقة حرب بين طرفين كل واحد لازم ينتصر فيها
مع انها علاقة تكاملية بالدرجة الاولى
كل طرف محتاج للتانى وبيعوض نقص معين عند الطرف الاخر

 
At 08 May, 2007 16:10, Blogger ibn nasser - ابن ناصر said...

زعيمتنا
موضوع رائع كالعاده وفي حرقه وسخونيه جامده علي الرجل..
لكن معلهش احب اقولك انا شايف المراه واخدها حقها تالت ومتلت ..اهي مدونه وعامله وسيدة اعمال ,ووزيره .وبكره هتتحكم فينا ..الله يكون في عونك يا ديجه..
معلهش مسئوليه برضه
تحياتي

 
At 08 May, 2007 16:26, Blogger Ahmed Elmasry said...

السلبية المتهم الول و يجب الأهتمام بتثقيف الشباب و النشئ علي دور المرأة فهي شريكة الرجل في المجتمع

 
At 08 May, 2007 17:10, Blogger micheal said...

داليا
بجد برافو عليكي..أحييكي علي تناول مثل هذا الموضوع و ده عامه بيأكدلي للمره المليون أن تقريبا لينا خط واحد في التفكير لان الموضوع ده كان هو بحث التخرج بتاعي في الكليه
:))
فعلا احنا بنبتدي نهمش المرأه منذ مولدها لان تلاقي حتي وقتنا هذا و بالاخص في صعيد مصر الفرحه العارمه عند مولد الذكر بينما تتلاشي هذه الفرحه اذ كانت أنثي..طبعا الموضوع ده مبقاش بنفس الدرجه اللي كانت موجوده من 30 سنه مثلا و لكن لا نستطيع انكار وجودها ثم نبدأ في غرس الثقافه السلبيه في البنت بأنها لن تكون بدون رجل و عليه فيتم غرس فكره ضروره وجود الزوج باعتبار أنه لا حياه لها بدون رجل..ضيفي لذلك نقطه هامه و هي صوره المراه في الاعلام و الاعمال الدراميه المصريه و تصويرها علي انها مجرد جسد جميل لمتعه الرجل او تصويرها في صوره سلبيه جدا..يعني تلاقي الزوج ممكن يخون و ينيل الدنيا و لكن في النهايه لازم الزوجه تسامحه عشان خاطر العيال و العشره و أهو راجل و غلط بينما العكس مستحيل رغم أن الزنا جريمته واحد قدام ربنا بالنسبه للراجل و المرأه..الخ
تحياتي علي البوست و تحياتي لكي

 
At 08 May, 2007 19:44, Blogger واحد من الناس said...

اضطهاد المرأه
عدم ثقه
جهل
خوف

 
At 08 May, 2007 19:51, Blogger ذكريات said...

اعتقد ان جمال المرأة وانوثتها يكمن فى ضعفها واعتقد ان زمن السيد احمد عبد الجواد قد ولى من غير رجعة وان زمن ذبح القطة للعروسة ليلة دخلتها مبيهوش اى واحدة وفى الوقت هذا لو دبحنا الأسد للعروسة ليلة دخلتها مش حتتهذوانا بطالب بالرفق بالرجال

 
At 08 May, 2007 19:54, Blogger MAKSOFA said...

بصي بقي يازعيمه
انا صحيح من جيل سابق لجيلك بكتير الا أنني والحمد لله نشأت في عائله تحترم المرأه جدا رغم أنها عائله محافظه وتنحدر من اصول ريفيه الا ان والدي رحمه الله كان يمنحني حقوقي كامله مثل اخواني الاولاد لافرق بيننا ، بل ساوي بيننا في الميراث الذي كتبه لنا بالتساوي لا فرق بين ولد وبنت ، كذلك كان شديد الأهتمام بتعليمي أكثر من الأولاد وأعتبر الشهاده العليا سلاح لابد أن أتسلح به ضد غدر الزمن ، ولم يتوقف الأمر عند نيل الشهاده بل قبلها كان يشجعني علي العمل ، وكان يردد دائما أن العمل يكسب المرأه لقوه الأقتصاديه في مقابل الرجل
وعندما تقدم لي زوجي أشترط عليه أن يتركني اعمل
يعني البدايه لكيان المرأه يبدأ من نشأتها العائليه
طولت عليك يازعيمه

 
At 08 May, 2007 20:59, Anonymous Anonymous said...

انا اسف علي عدم التعليق مقدما ارجو التضامن معي لقياده حمله عدم سب المصريين

 
At 09 May, 2007 09:15, Blogger الزعيـمة said...

The Alien
اهلا بيشوي منورنا

المرأة كما قولت فى البوست مسئولة مسئولية كاملة عن الظلم الواقع عليها وفعلا بتنتهج نهج سلبي فى التعامل مع الظروف الضاغطة عليها ومن حولها
ودا المحتاجين نعلمة لبناتنا من سن الطفولة .. ازاى يشعروا بالمسئولية الكاملة تجاه شعور الغير بانها ذات كرامة ومشاعر يجب مراعاتها واحترامها

تحياتي












مصر هى أمى

زميلي الكريم محمد
انا مش بتكلم على بيوتنا وبيوت الاف الاسر المصرية الاحنا شايفينها انا بتكلم على الملايين الاخرين فى نجوع وصعيد مصر وحتي المناطق الشعبية فى المحافظات

غريبة بتربط بين شغل البنت والعنوسة رغم ان العنوسة آفة مجتمع فى دول كتير البنت فيها مش بتشتغل مثل دول الخليج العنوسة لاسباب اقتصادية ومفاهيم اجتماعية خاطئة لا علاقة لها بعمل ولا تعليم المرأة ولا معرفتها لبنات اصحابها الممكن تعرفهم وهي فى بيتها

مش عشان البنت بتشتغل بتغير نظرتها لشريك الحياة بالعكس .. الغالبية منهم بيشعروا اد اية العمل صعب والرواتب غير مجزية وبيحطوا دا فى فكرهم
غير القاعده فى البيت وشايفة الدنيا بمبي
كمان البتشتغل بتساعد زوجها وبتحس بية .. اما زميلتك فى العمل الاطلقت عشان نمرة العربية فدا مش مقياس ابدا لملايين غيرها بتعيش على الكفاف وتساعد جوزها وتضرب العلقة من هنا وتقول
ضل راجل ولا حيطة مع ان الحيطة وقتها احن واكرم .. برضة انت بتبص للحوليك وانا لو بصيت لنفسي او الحوليا مش ححس بملايين غيرنا بيتمارس ضدهم اشد انواع الظلم والقهر وخصوصا
فى الطبقات الكادحة او الجهله

ويمكن حتفهمني اكتر لما اوضح اوجه
الاضطهاد البيقع على المرأة فى البوست القادم .. والف مليون مبروك لاختك
وربنا يتمم بخير وعقبالك

تقبل ارق التحيه

 
At 09 May, 2007 09:19, Blogger الزعيـمة said...

ibn nasser - ابن ناصر
اهلا بابن زعيمنا الخالد

برضة انا مش بتكلم على ان حقوق المرأة الخادتها انها اتعلمت وبقت وزيرة وسفيرة وقاضية والكلام دا

احنا مش بنتفضل على عنصر من عناصر المجتمع وعلمناة ووظفناة كدا ادينالة حقوقة .. الحقوق الكاملة هي المعاملة بالمثل ولها زي العليها بالمعروف
دا مش تقطير فضل من الرجل هي لسة بتاخد حقوق كانت لها من زمان ومن اول يوم خلقها ربنا ولسة قدامها كتير عشان تاخده وتابعني فى البوست القادم

تحياتي لك











Ahmed Elmasry

اهلا بيك زميلنا احمد
وتشرفت المدونة بمرورك وتعليقك

بالفعل السلبية هي اساس بلاء مجتمعنا وخصوصا سلبية المراة تجاه حقوقها
تقبل التحيه

 
At 09 May, 2007 09:27, Blogger الزعيـمة said...

micheal

زميلي الطيب مايكل
بحييك على اتساع افقك واستشفاف فكرى والغريبة ان اليسمع عن الدفاع عن حقوق المراة يفتكر ان خلاص طالما بتشتغل وتاكل وتشرب يباة خدت حقوقها ولو ان الحقوق الضائعه اكثر من الخادتها
هي خدت حقوق تعاملها كبشر ولكن لسة لها حقوق تعاملها كإنسانة لها مشاعر واحاسيس وكرامة واعتبارات اخري

بس انت كدا حرقتلى فكرة
البوست الجاي :))
يا ريت تتابعنا عشان محتاجين رايك
وفكرك البحس انة فاهم قصدي كويس

تقبل ارق التحيه










واحد من الناس

اهلا بيك زميلنا الكري

عدم الثقة والجهل والخوف
هي مشكلة تعامل الرجل مع المرأة
هو خائف دائما على هيمنتة وسلطتة
كأن بقائة يرتبط بتهميش الطرف الاخر
تابعنا فى البوست القادم

تحياتي لك

 
At 09 May, 2007 09:35, Blogger الزعيـمة said...

ذكريات

لماذا جمال المرأة وانوثتها يكم فى ضعفها ؟ لماذا لا يكمن فى قوة شخصيتها وجمال عشرتها وقدرتها وارادتها

لماذا تريدون دائما امرأة ضعيفة مسلوبة الاراده تحتاج لمعين؟

تقبل ارق التحيه











MAKSOFAعزيزتي

اهلا بعودتك بعد الغيبة الطويلة
ان شاء الله تكوني بخير

اهنيك على نشأتك فى بيئة وثقافة عائلية مستنيرة وجميلة
لكن المشكلة فى حاجات تانية غير توفير التعليم والعمل والميراث
المشكلة الاساسية البتلاقي المراة اضهاد كبير تجاهها يكمن فى تعامل المجتمع معها
الكثير ينظر لمقدار جمالها وليس عملها
ولازال الاخرين حتي فى العمل بينظر اليها نظرة اخري غير نظرتة لرجل فى نفس مجال العمل .. والتعامل مع قضايا الخيانة الزوجية وتقييم مفهوم الانوثة
البتعني للكثير ان تكون ضعيفة ومكسورة
كأن صك انوثتك يقيمه مدي استعدادك
!!! للبكاء والانكسار والشحتفة
دا الححاول اناقشة فى البوست القادم
تقبلي ارق التحيه ونورتيني












fares

بشكرك على مرورك وولا يهمك بشان التعليق .. وحمر على مدونتك اشوف موضوع الحملة دي

تحياتي لك

 
At 10 May, 2007 04:31, Blogger صاحب البوابــة said...

اختي الغالية

اتفق معكِ تماماً في انها ثقافة مجتمع

لكنها ابداً ليست تعاليم دين

تحياتي لقلمك المبدع

 
At 10 May, 2007 14:34, Blogger الزعيـمة said...

الاخ الفاضل صاحب البوابــة

بالتاكيد هي ثقافة مجتمع
حتي فى تحوير نصوص الدين لخدمه اهدافة
وهذا ما سوف اتناولة ان شاء الله
فى المرات القادمه

تقبل ارق التحيه

 
At 12 May, 2007 06:12, Blogger el2ahwagi said...

علشان أكون ابتديت من الأول
فكلامك صائب و أنا أتفق معك تماماً

أما عن أن المرأة واخدة حقها كما يقول البعض فده شكلى جداً و طريقة تفكير مجتمعنا لا تتغير

للأسف هى لا تتغير فقط حيال المرأة بل حيال كل شيء و كل الناس ... فهو ليس فقط مجتمع ذكورى إنما مجتمع نمطى
يقنن و يصب أناسه فى إطارات و قوالب مسبقة من مواريث متعفنة جدارها عرف و عادات و تقاليد حان الوقت لغربلتها و إلقاء ترابها إلى القمامة و الإحتفاظ فقط بما هو صحى و سليم

 
At 15 May, 2007 20:21, Blogger الملاح التائه said...

بداية اعتب عليك قلة الكتابات وطول فترة الصمت فى مدونتك الجديرة بالإحترام
ثانيا موضوع هذا البوست جيد جدا لكن ثمة شك عندي فى النتيجه
الم يقال كلاما كثيرا جدا فى هذا الموضوع اكاد ابصر الملل متجسدا للبعض لمجرد ذكر كلمة اضطهاد الرأة ورجعية المجتمع لذكوري
اعتقد انك متفقه معي في هذا
الرجاء الآن أن تقومي بتشريح من نوع جديد للمشكلة وبسيط فى ذات الوقت
فعن طريقه قد نبصر الحل الذى تتمناه رجولتنا قبل ان تتمناه الأنثي ذاتها
تحياتى الخالصه

 

Post a Comment

<< Home