Monday, January 08, 2007

وطن الحرية ووطن الحنية


اخبرتني فى احد المكالمات التليفونية الدائمة بيننا ان اخيها
سوف يسافر الى امريكا
سعدت بشده لانة كان حلم حياته السفر لامريكا بصفه خاصة
دون عن سائر البلدان
كانت تمثل لة الحلم والامل فى مستقبل مزدهر ومشرق
وها قد جائتة الفرصة اخيرا وسيسافر الى ارض الاحلام والحرية
باركت لها واثنيت على استمرار سعية لتحقيق حلمة حتي وصل الية
واستغربت صديقتي من رد فعلى لانها تعلم وجهه نظرى حول امريكا
والسفر لها والتعلق بها وبالحياة فيها
فأخبرتها اننى سئمت فرض التعلق بوطن على شباب هجرهم وطنهم
ولم يصبح مسئول عنهم والحياة فية معناته دمار لحاضرهم ومسقبلهم
وهذا لن يكون عدل منى لانة ظلم للشباب ولطموحهم فى بناء مستقبلهم
واضفت انة لا مانع من تغيير الفكر عندما يثبت خطأوة
كنت منذ عرفتها من اكثر من 11 سنة وصرنا اعز اصدقاء
وتبادلنا الزيارات العائلية وصار اخوانها اخوانى وصرت اعرفهم جيدا
واعرف ان هذا طموح اخوها وغاية امالة وشئ جميل ان يحققة اخيرا ..
ورغم ما نسمعه عن اضطهاد العرب هناك وسوء المعاملة لهم
لكن كنت مطمئنة على اخو صديقتي لانه كمسيحي سيحظي
بنوع اخر من الحرية والمعاملة الحسنة والاطمئنان بينهم وهذا ما يفتقده هناك
اخوانه من نفس الوطن ولكن جريمتهم فى امريكا هو انهم مسلمين
وهذا كفيل بتعليق اى جريمة عليهم حتي وان كانت فى ولاية لم تطؤها قدمهم
وسافر وبدات اسال صديقتي عن احوالة من آن لاخر ولكنها كانت تخبرني
بانه غير سعيد وبانه يواجه مشاكل عديده منذ نزولة لارض المطار
تكمن فى مضايقات الامن والساعات التى قضاها يحاول تبرير سبب وجوده
وكأنه متهم مسبق وله جرائم سابقة التجهيز وعلية ان يبرء نفسه منها
وبعد ذلك اخفاقة فى الالتحاق باحد الكليات لمعادله شهادتة ولن يستطيع
الاستمرار الا بوظيفة لا تتناسب مع مؤهله الجامعى كخريج اعلام
توقعت انها مشاكل لابد منها لاى شخص فى بداية سفرة لاى دولة
ولكن بعد فترة قصيرة من سفره اخبرتنى انه سيعود !!
استغربت كثيرا وحزنت بشده
لماذا يعود بعد ان توه وضع قدمه على اول طريق تحقيق حلمة !!
وفي يوم السبت 6 يناير اتصلت بها للترتيب حتي نخرج سويا يوم العيد
ففوجئت بها تستعد للنزول لاستقبالة فى المطار ..
وتانى يوم اتصلت لتهنئتها بعيد الميلاد المجيد والاطمئنان على اخيها
وانه قد اتى بالسلامه وان عليها ان تطيب خاطرة وتهدا نفسة
فكان بالعكس تماما وهو انه غير حزين على العوده بل على الذهاب
وانه راي هناك ما اساءة وجعله يغير فكرته عن وطن الحرية ووطن الديمقراطية
سردت لى الكثير والكثير حول اكذوبة هذا الوطن
وكيف ان من بعد السابعه مساء لا يستطيع اى انسان الخروج بدون سيارة
وكيف ينتشر فى الشوارع المجرمين وقطاع الطرق والمجانين والعاهرات
وكيف لا يوجد هناك دين ولا عفه ولا اخلاق ولا امن ولا امان
وهنا تاكدت ان نظرتي لامريكا كانت ولازالت صائبة
وفلا احترام لكل من هو ليس امريكي فاين الحرية والاحترام للاخرين
اين الحرية فى انك لا تستطيع الخروج بحريتك فى الوقت الذي تشاؤه
كما نجدها فى مصر ولساعات متاخرة جدا
اين احترام حرية الراي والفكر والعرق التى يدعون لها فى الشرق الاوسط
فى حين ان كل ماهو غيرهم موضع اشتباة وتجريم ؟
نعم فحرية امريكا هي العنصرية والاساءة للاديان وللاعراق فى جوانتناموا
نعم فحقوق الانسان الامريكية هي ابو غريب والقتل وسفك الدماء بدون محاكمة
نعم فعدالة امريكا هي سرقة خيرات الدول واحتلالها وتكبيد شعوبها واحتكار موارده
نعم فالامن فى امريكا هو الفوضي التى سببتها فى العراق وافغانستان
وفى لبنان وفلسطين باوامرها وبسياسة الكيل بعشرين مكيال
حتي المسيحيين الشرقيين ليسوا كمسيحيين الغرب فى ميزان امريكا
ويعتبروا مسيحيين من الدرجة الثانية على حد تعامل الكنائس الغربية معهم
كل ماهو عربي هناك مدان فاين العدل والحق والشرعيه
ان تذهب الى الكنيسة هناك فهو الغير طبيعي بخلاف اننا فى مصر
تجد الطفل يذهب الى كنيستة ومتعلق بها كما يذهب لمدرستة وبيته واهله
تجد الصفه العامه فى بناتنا الادب والالتزام الا قلة ونعتبرهم شاذين
اما فى امريكا العكس تمام .. قالت لى صديقة امريكية من اصل عربي
ان الفتاه اذا ظلت عذراء الى زواجها فيشك فيها الزوج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
!نعم فعلى حد قولها يتوقعها اما متدينة لدرجة التشدد ! او لا يرغب فيها احد
هذا هو فكرهم الاخلاقي المستنير
حقا الدين فى مصر
والمسيحيه والمسيحي الحقيقي هو فى مصر
والاسلام والمسلم الحقيقي هو من فى مصر
وهنا نعي من جديد ونتاكد ان مصر رغم عيوبها وسلبياتها واخطاء البعض
الى انها لازالت بلد الامن والامان والحرية لكل الاديان
بلد الاخوة والتسامح لكل المسلمين والمسيحيين وللجميع
قد نتفق او نختلف حولها ولكن بالمقارنة بغيرها سنري عذوبتها وصفائها
غير المتسامح فى مصر ننتقده وغير المهذب ننتقده
اى ان سلوكيات الافراد الغير سويه ننتقدها ونتبرا منها
اما فى امريكا فالغير سوي هو الطبيعي وغيره هو الشاذ
فالنذهب كما نشاء الى كل الاوطان ونجرب
وطن الديمقراطية ووطن المال ووطن التقدم
ووطن الحرية .. ولكن ستبقي مصر هي وطن الحنان والامان

39 Comments:

At 08 January, 2007 16:17, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

العزيزه الزعيــمه
انا عاوز اعرف اى امريكـــا اللى صديقك سافر اليها..
عاوز اعرف اى امريكا اللى ممنوع فيها المشى بعد الساعه سبعه واى امريكا اللى مليئه بقطاع الطرق والعاهرات..
عاوز اعرف اى امريكا اللى فيها كل عربى مدان..عاوز اعرف امريكا اللى فيها المسيحى الشرقى ماهوش مسيحى..
يا صديقتى العزيزه..اقسم لك ان كل الكلام ده غير صحيح بالمره..انا عايش هنا من ايام ثانوى ..وحتى بعد احداث سبتمبر عمرى ما حسيت باى فرق انى مسلم عربى امريكى.......

 
At 08 January, 2007 16:20, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

يوجود فى مدينه نيويورك اكثر من 30 مسجد..يوجود فى نيوجيرزى اكثر من 10 كنائس شرقيه..
عدد المخمرات والمحجبات فى نيويورك يفوق عدد المحجبات فى بعض الدول العربيه
فى صلاه الجمعه
الركنه الممنوع للعربنات مسموحه..
فى الاعياد تفتح الحدائق مجانا..

صديقك اللى بيقول ان فى امريكا عنصريه..كان الظاهر فى امريكا الللى بتيجى فى افلام جورج كلونى ..

 
At 08 January, 2007 23:54, Blogger micheal mohsen said...

every country in the world has its positives and negatives and all wht was mentioned is the negatives of usa...I can say tht concerning me and most arabs , we dont hate americans themselves but we hate american interference and un justice and crimes towards us..we hate america who see tht israel is defending itself against terrorism, we hate america who look 2 us as lower creatures..we hate american policies which harmed us a lot..but we like america who respect the rights of its citizens ( the americans only ) and apply democracy within its borders

 
At 09 January, 2007 06:12, Blogger أُكتب بالرصاص said...

اكيد في سلبيات كثيرة هناك
لكن كثير من العرب يعيشون هناك ، ولم يشتكون مثل شكوى اخو صاحبتك
لم ارى رؤي العين لافتي,,
ولكن المهاجر المصري
وجدو
واصدقائنا المدونون العايشين في امريكا ممكن يفيدونا

واخيرا لك جزيل الشكر على رسردك

 
At 09 January, 2007 09:53, Blogger الزعيـمة said...

صباح الخير للجميع


الاستاذ الفاضل المهاجر المصري

اولا وقبل اى شئ انا سردت ماحدث بواقعية ونقلت الكلام الذي سمعته من صديقتي وهي مسيحية ونقلت هذا الكلام عن اخيها ولما شفت تعليقاتكم اتصلت بها الان وسالتها عن اى ولاية كان فيها اخوها وقالت انها فلوريدا

واخبرتها بردك وقالت لى ان اسالك homeless ان كنت تعرف الـ
وهؤلاء كالمتشردين فى الشوارع ويطلبوا wineمن المارة دولار لشرب الـ

واتمنى انك لا تغضب مما كتبتة انا كنت بسجل احداث حقيقية من افواه اصحابها

وما انتقدت فيه امريكا من وجهه نظرى

(بخلاف كلام صديقتي )
عايشة فى وطني واراه ويراه العالم اجمع فى وسائل الاعلام وباعتراف الامريكيين انفسهم مما يحدث فى فلسطين والعراق وافغانستان ولبنان
حول بشاعه وقبح وجه امريكا فى التعامل مع الشرق الاوسط واحتلالة عسكريا واقتصاديا والمجازر والمهازل

امريكا ليست فوق النقد ولا اى دوله
ولكنى نقلت وقائع وبنفس الوقت لا احد مهما حاول تبرأة امريكا لن يستطيع اغماض عينة عما يراه العالم اجمع فى شاشات التلفاز ووسائل الاعلام


اما المتشردين والعاهرات فهم موجودون بمصر وامريكا وكل الدول



Ironcobraالاستاذ الفاضل

تشرفت بزيارتك واشكر رافت العرفك بمدونتي وجعلنى اعرف الكثير من تعليقك

بالنسبة لاولا فكما قولت انى نقلت وقائع من افواه اصحابها ووضعتها هنا للجميع ان يتفق معها او يختلف وفى وجود الموضوع سؤال لكم وطرح عليكم وها انتم تردون وتدونون وجهه نظركم التى احترمها بشده


بالنسبة للسبب الثاني فانا لم اقصد ابدا اهانة اى امريكي الجنسية حتي وان كان من اصل عربي ولة ولائين لامريكا ولعروبتة ايضا

الا تري انى انتقد اوضاع فى مصر وهي بلدي التى لا اعرف سواها ؟
الانتقاد ليس عيبا وملايين المدونات مليئة بوجهات النظر المختلفة وانت عندما تشارك وتقول رايك فانت تفيدني وتفيد الاخرين وربما تصلح وجهه نظر خاطئة


بالنسبة لمهازل العرب فلا اختلف معك انها موجوده ومتواجده فى بلدانهم وفى امريكا وغيرها ايضا ولكن ليس معني ذلك ان امريكا تقطر فضيلة وعفة واخلاق


ها انت تؤكد ان الاباحية والعنصرية وعدم احترام الحريات موجوده فى مصر وانت تعرف انى مصرية والاغلبية الموجوده هنا من المشاركين مصريين ورافت مصري الاصل وربما تكون انت ايضا

ومع ذلك فلن اغضب منك لانها وجهه نظرك وقد اتفق معها او اختلف وفى النهاية لكل منا رؤية تتوقف على مكانة وحياتة وما ينقل الية سواء لك عن مصر او لى عن امريكا

ولكن اكررها وانت والجميع يعلمها
ليس امريكا التى تراها عندك هي ما يراها العرب الذين ذاقوا ويلات اعتدائتها وتطاولها على اديانا ومعتقداتنا وحشر العرب فى سجون جوانتناموا


انت رددت عن ما قالة اخو صديقتي ولم ترد على ما قولتة انا ويقولة العالم اجمع ويراه من يمتلك قلب وليس عين فقط

اذا كان ما نقلتة صديقتي افتراء
فهل ما يحدث بالعراق خيال؟ وما يحدث فى افغانستان حلم ؟ وما تفعلة اسرائيل فى فلسطين ولبنان بمباركة امريكا مهرجان خيري ؟



تشرفت كثيرا بمروركم وتأكدوا انى احترم اى جنسية بصرف النظر عن تصرف حكومات او بعض الاشخاص المحسوبين على هذا البلد


وانتظر بقية الحديث

 
At 09 January, 2007 10:49, Blogger الزعيـمة said...

micheal mohsen

I Purely agree with you


************************
we hate america who see tht israel is defending itself against terrorism, we hate america who look 2 us as lower creatures..we hate american policies which harmed us a lot..but we like america who respect the rights of its citizens ( the americans only )

and apply democracy within its borders
***************************

America Killing by the name of Liberty and the democracy

how many arabic kids killed
and other Wilding
by thair Ugly freedom



ask american Policymakers and Warmongers where arab human rights ?

http://images.google.com.eg/images?hl=en&q=%D8%A7%D8%A8%D9%88%20%D8%BA%D8%B1%D9%8A%D8%A8&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wi


http://online2.jeeran.com/gunther55.jpg




أكتب بالرصاص

بالتاكيد هناك عيوب ومميزات بكل مكان
فلا وطن يسكنة ملائكة ولا وطن يحياة الشياطين

ولكن الانتقاد لمكان بحد ذاتة ليس معناه اهانة لكل دابه على ارض هذا المكان وهذا امر طبيعي جدا

ولكن انا تكلمت على شقين
الاول ما قالتة صديقتي واخوها والاخر ما اراة انا وتراه انت ويراه العالم اجمع حول امريكا وسياستها فى الشرق الاوسط

فإن تحدث الزملاء القاطنين بامريكا مدافعين او منكرين ما قيل بالرواية

فلا اعتقد ان احد يمكن ان يدافع او ينكر عن الشق الاخر فى سياسة امريكا

اكتب فى الجوجل فقط ابو غريب او جوانتناموا او اطفال العراق او لبنان او فلسطين وهات الاميدج وتفرج بدون كلام
والصور والاحداث ابلغ دليل



تشرفت بمروركم جميعا
والاختلاف فى الراي لا يفسد للود قضية

واحترم كل وجه نظر مخالفة طالما طرحت بمصداقية وادله وبراهين

لكم اعذب تحياتي

 
At 09 January, 2007 14:15, Anonymous Anonymous said...

العالم هو العالم
والإحباط قد يعترنينا في أي مكان

 
At 09 January, 2007 15:17, Blogger .:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

هذا هو فكرهم الاخلاقي المستنير
حقا الدين فى مصر
والمسيحيه والمسيحي الحقيقي هو فى مصر
والاسلام والمسلم الحقيقي هو من فى مصر
وهنا نعي من جديد ونتاكد ان مصر رغم عيوبها وسلبياتها واخطاء البعض

__________________

اكثر ما اعجبنى هذا الجزء جميل فعلا ,,


تحياتى اليكى

 
At 09 January, 2007 15:57, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

صديقك اللى انت بتقولى عليه ده بتقولى انه ساب امريكا علشان العاهرات وان كان فى تفرقه معاه علشان هو مسيحى شرقى؟؟؟
ايه بأه اللى دخل العراق وافغانستان فى الموضوع؟؟؟؟
انت البوست بتاعك بيتكلم على الحريات فى امريكا.. لكنك اتحولتى تتكلمى على سياسه امريكا الخارجيه
وبالمناسبه..الشعب الامريكى اول شعب يتظاهر يوميا علشان حريات شعوب اخرى.... الشعب الامريكى عمره ما يقبل ان رئيس ليه يقعد فى الحكم مليون سنه..الشعب الامريكى عمره ما فرق بين اى احد..الشعب الامريكى بيقول احنا شعب عظيم علشان احنا متكونين من كل حضارات العالم


وعموما

اى قائد دوله محترم..بيعمل لمصلحه بلده..لكن القاده العرب بتعوكم..بيعملو لمصلحه كراسيهم فقط..ولذلك سمحوا لامريكا ولغيرها انها تتحكم فيها بالشكل ده.... وبعدين..ايه اللى خلى حكامك العرب يرضوا بكده
لو امريكا او غيرها وجدوا قائد محترم يقول انا مش هابيع بلدى عمرهم ماكانوا هيعملوا كده

الحق اقول..انى اعتقدت خاطئا ان المدونين ممكن يعملوا بحث ويدورا على الحقائق قبل كتابه كلام فاضى ملوش معنى.. لكن اتضح ان بعض المدونين..بيسمعوا ويصدقوا اللى الاعلام العربى الضعيف بيماله فى دماغهم
من غير لا بحث ولا تدقيق
اخيرا
انا فخور انى امريكى مصرى عربى مسلم...اول مره انتخب فى حياتى كانت فى امريكا..اول ما اوصل مطار امريكا..موظف الجوازات بيقولى مرحبا بيك فى بيتك....
زى الكوبرا ما قال
فى ناس فشله مش قد المسؤليه بيحملوا فشله على حاجات عبيطه زى العنصريه وغيرها


..

 
At 09 January, 2007 16:06, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

نسيت اقول
انك لما تكتبى فى الجوجل ابوغريب والحاجات دى

ان اللى بيظهر اعلام امريكى..يعنى جوجل شركه امريكيه..سى ان ان ..شركه امريكيه..
كل اللى فضح حكايه ابوغريب..اعلام امريكى..مش عربى
احنا فى ناس طالع عين ابوها فى القاهره ومش عارفين عنها حاجه

 
At 10 January, 2007 05:12, Blogger albida said...

أنا أول مرة اجى هنا واحييكى على انتمائك وحبك لمصر

هو بس فى سوء تفاهم حاصل... كل بلد فيها الوحش وفيها الحلو.. يعنى الموضوع نسبى مش اكتر
يعنى ممكن يكون فيه مليون شاب مصرى راحوا يشتغلوا وفعلا اتوفقوا هناك.. وممكن يكون فيه مليون تانيين راحوا ورجعوا صفر اليدين

الموضوع كله بيتوقف على وجهة النظر اللى احنا بنتناول بيها الكلام ده
يعنى مثلا بعض العيوب اللى أنتى ذكرتيها هيا مقبولة بالنسبة لهم ثقافين.. خلاص!! هما أحرار فى ثقافتهم, دورنا بقى أننا منتأثرش بالعادات دى سواء عايشيين هنا او فى أمريكا

أنتى عندك حق أن سياسة أمريكا الخارجية عايزة الحرق.. وبجاز كمان! لكن سياستها الداخلية لا غبار عليها
أنا ليا قرايبى عايشيين فى امريكا وفى نيوجيرزى تحديدا وولادهم زى أخواتى بالظبط وبيحكولى على كل حاجة... منهم واحد أكبر منى بسنتين تقريبا بيقولى أنه بجانب دراسته فى المدرسة عادى كان بيروح مدرسة اسلامية علشان يتعلم العربية والقران, ده غير أنه حكالى مواقف كتير أوى مع أصحابه الأمريكان بتدل أنها متفرقش معاهم ده جنسيته ولا دينه ايه

كمان حكالى على الموقف بتاع الست اللى فضلت معتكفة قدام البيت الأبيض علشان معترضة على سياسة بوش فى العراق لحد ما هو نزلها بنفسه وكلمها (سمعت عن الموضوع ده يا رأفت؟) فمن ناحية احترام المواطن.. فهما برقبتنا

من الاخر.. اللى عايزة أوصله, ان امريكا كسياسة داخلية جميلة جدا والشعب فى منتهى الطيبة والعشرية.. أنا مرة كنت راكبة المترو ولاقيت شوية بنات امريكيات.. اتكلمت وهزرت معاهم.. حسيت بجد أنهم طيبين اوى وبيحبوا كل الناس... وده مش معناه أن كل الأمريكيين ملايكة ولكننا- زى ماقلت فى الأول- بنتكلم عن نسب

على فكرة انا معاكى فى كل كلمة قولتيها فى البوست بتاعك لأنك ناقلة الكلام ده عن صاحبتك واحنا المفروض نقول رأينا وبس... وده مش معناه ان صاحبتك كدابةو ولكن ممكن اللى حصل لأخوها يندرج تحت النسب القليلة

تعرفى احنا ليه دايما بنفضل مصر؟ علشان دى بلدنا وبنحبها بجد ونفسنا تكون فى أحسن صورة.. قريبى اللى قلتلك عليه ده, رغم انه عايش طول عمره هناك الا أنه بيبقى هيطير من الفرح وهو فى مصر... الصراحة أنا ببقى مستعجبة منه جدا
:) :)

بحييك لتانى مرة على حبك الجميل لمصر ده.. وربنا يقدرنا ونعمل حاجة ونخلصها من الزمن الأخبر اللى هيا فيه ده

وفى الاخر عايزة أقول ان الاختلاف فى البط لا يفسد للوز قضية
:)
على فكرة مدونتك جميلة أوى

manal

 
At 10 January, 2007 05:22, Blogger albida said...

على فكرة أنا لسه قاريا البوست بتاع (بلادنا محتاجة ايه؟)... عندك حق والله مصر بلد جميلة اوى اوى ومبيحسش بكده غير اللى بيبعد عنها

لكن المشكلة عندنا فى حاجتين
أولا: الناس الزبالة- انا اسفة على استخدام اللفظ ده- اللى ماسكين البلد وسارقينها
ثانيا: أخلاق المصريين نفسها فى حاجة الى تعديل شديد.. الشعب المصرى عشرى ومحب للاخرين وطيب ودمه خفيف!! لكن بينقصنا العديد من الصفات الأخرى مثل التعاون واحترام العمل أو العمل الجاد زى ما أنتى قولتى

بجد احنا محتاجين نغير ثقافة المجتمع ككل علشان نعرف بجد ندى مصر الجميلة دى حقها

انا اسفة على الصداع والرغى ده
:)
manal

 
At 10 January, 2007 08:27, Blogger عاشقة الوطن said...

الزعيمة
لكى تحياتى
اتفق معكى تماما
لأن اى حد يخرج من داره يتقل مقداره
حتى ولو كانت داره أسوأ من الدار اللى هينتقل اليها
وأشكرك بشده لأن بجد المسيحية الحقيقية والاسلام الحقيقي زى ماقلتى موجودين فعلا فى مصر على الرغم من كل اللى بنشوفه
بس بجد احنا فى رحمة عن غيرنا

وربنا يتولانا برحمته

 
At 10 January, 2007 09:23, Blogger الزعيـمة said...

tazart

اهلا بك عزيزتي
الاحباط والغضب والحب يعترينا فى اى مكان



.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

تحياتي لك ولمرورك

 
At 10 January, 2007 09:41, Blogger el2ahwagi said...

أكيد كل حاجه قلتيها علي مصر صحيحه
...
أما عن أمريكا.. فأنا أكره النظام السياسي في امريكا..بس ده مالوش دعوه بالامريكان نفسهم...
أكيد فيه ناس مالهاش في البطيخ و بتمشي في ديل الاعلام هناك بيصوروا..بس ناس كتيره جدا لا تثق بهذا الاعلام..
اما عن احترام الاديان..انا لسه سامع في الراديو في ديسمبر..انه استجابه لطلب واحده فقط..اعترضت ان المبني الاداري للمدينه..حاطط زينات مسيحيه في الحديقه الخاصه بيه بناسبة الكريسماس و ان ده ممكن يخدش شعور غير المسيحيين..و قرر مجلس المدينه ازالة الزينات تلبية للطلب...

في النهايه الموضوع نسبي جدا و مش ممكن الحكم عليه احكام قاطعه...

بالنسبه للموضوع الاخلاقي فهوه برضه نسبي...لو حطينا في الاعتبار الاختلاف في بعض المفاهيم..هنلائي انهم من منطلق مفاهيم مجتمعهم اكثر تشددا منا احيانا...


الحلو و الوحش في كل مكان..بس قلبي مكانه في مصر...!!!


أحييكي و حبك لمصر معلهوش اى غبار..

 
At 10 January, 2007 10:02, Blogger الزعيـمة said...

المهــــاجر المصـــــــرى

اهلا بك مرة اخري

اولا لم اقل انة ترك امريكا عشان العاهرات هو مش مختل عقليا للدرجة دي
هو تكلم على ما شاهد وقال راية وهو حر فية

*********************************

ثانيا البوست بتاعى مش عشان اتكلم عن الحريات فى امريكا انا بنقل قصة وبقول وجهه نظرى الشخصية فى اى دولة او فى اى شئ ومحدش يقدر يمنعني من نقد اى مكان او اى شخصية او يحجر على رايي

*********************************
اما بخصوص الشعب الامريكي فمعاك ان بعضهم بيتظاهر عشان حرية شعوب وايضا من اجل حرية شذوذ لان مفهوم الحرية لديهم متجرد لاى شئ وفى اى شئ


واية حكاية حكامكم وبتوعك ورئيسكم ؟
اتوقع انهم كانوا حكامك فى يوم من الايام ومش صح ان اليروح دولة تانية ينسي اهلة وناسة ويقذفهم بالحديد والنار

*********************************
بس اعذورني انت متناقد مع نفسك جدا
لانك فى مدونتك بتتريق على كل حاجة فى مصر من احزاب لسياسات وكلنا بنشارك ونوافقك ومكنش عندنا اى عقد

فلية لما انتقدنا امريكا لم تحترم وجه النظر الاخري ولم تتناقش بهدوء وتوضح وجه نظرك الحنوضعها فى عين الاعتبار ؟


*********************************

اما قولك
اى قائد دوله محترم..بيعمل لمصلحه بلده

ومش بعتقد من الاحترام ان اليعمل لمصلحة شعبة يسرق وينهب ويأذي الشعوب الاخري

يعني مش واحد عايز ياكل اهل بيتة ويعيشهم على احسن ما يكون يسرق البيوت المجاورة ولو ان اصحابها ضعاف

بس فية شئ اسمة انسانية واخلاق وشرعية احنا مش فى غابة اليقدر يفترس الاخر لمصلحتة يفترسة


******************************

اما الكلام الفاضي البيكتبوه بعض المدونين هو فاضي وملوش معنى فقط في وجهه نظر من لا يعجبهم الكلام ولا يرضي اجنداتهم المصلحية

مش معنى ان نحقق ذاتنا فى مكان حتي ولو حملنا جنسيتة اننا نبيع كلمة الحق

او نغمض اعينناعن حقائق اخري وننسي او نتناسي همجية هذا المكان وبلطجيتة وقتلة لملايين الابرياء من نفس امتة ودينة او حتي من امم اخري لا يعرف عنها شئ

بس فية حاجة اسمها الحق والعدل والانسانية

*******************************
ومع القال فية ناس فشلة بيحملوا فشلهم على حاجات عبيطة زي العنصرية

فايوجد دولة باكملها وبكل قدراتها شنت حرب قضت على الاخضر واليابس وقتلت ملايين الضعفاء بدم بارد من اجل حاجه اعبط من اختراعها اسمها الحرب ضد الارهاب


اذا استطعت تحسين وجه كونداليزا رايس فعندها يمكنك تحسين وجه امريكا الخارجية

*********************************

بالنسبة لانك توقعت ان مصادر معلوماتنا من الاعلام العربي الضعيف البيملى فى دماغنا

وبنفس الوقت بتتكلم على ان الاعلام الامريكي بتاع جوجل هو العرفنا فضايح ابو غريب وافغانستان وغيرها

طب واحنا قولنا افتح صفحة وفيات الاهرام وشوف اخبار جرائم امريكا؟

محنا قولنا جوجل الامريكية عشان يباه شهد شاهد من اهلها

ومن حقك تفخر انك امريكي مصري ومسلم
وكل انسان يفخر بوطنة ودينة ولكن عليك ان تتناقش بموضوعية وهدوء

*******************************

مستغربة انك سمحت لنفسك انتقاد مصر وكنا بنشارك معاك وبنايدك وبنقول زيك فى مدوناتنا لان معندناش عقد وعارفين انها بلدك زينا

وبمجرد ما مس نقد امريكاانفعلت والمفروض ان يكون لك مبدأ واحد اما تنتقد بموضوعية وبحرية اى دولة وتتبادل وجهات النظر مع الاخرين سواء معارض او مؤيد او تمتنع تماما سواء عن نقد مصر او امريكا

******************************

اعتقد لو امريكي غير حامل لاى جنسية اخرى القرأ البوست ممكن يكون رد فعلة موضوعي ومتوازن وتكلم على السلبيات والايجابيات مما يجعل الاخرين تتفهمه وتحترم ما كتب

لكن المفروض بما انك تحمل جنسية عربية كنت تفهمت ما نشعر بة من ظلم سياسة امريكا الخارجية علينا كشعوب

انت قولت بانك تفتخر بانك امريكي مصري مسلم

فلماذا كانت غيرتك على نقد امريكا فقط ولم نراها عندما انتقدنا جميعا اخطاء فى مصر ؟
هل امريكا فوق النقد ؟

اخيرا انا تحدثت عن امريكا كدولة مسئولة عن ظلم سياستها الخارجية
ونقلت بعض ما روي شخص سافر اليها وليس هذا هو مربط الفرس
ولكن لم اتحدث عن شعب باكملة
يعني لو واحد قال فى شارع الهرم مشيت لقيت عاهرات اتهمه بانة بيشتم كل بنت مصرية ؟

انت صديق عزيز واخ
والاختلاف فى الراي لا يفسد للود قضية

تمنيت ان تشارك بحيادية وتقر بالسلبيات والتى بالتاكيد موجوده وتتكلم على الايجابيات التى لا نعرفها بكل هدوء ورايك دائما موضوع تقدير

تحياتي

 
At 10 January, 2007 10:29, Blogger الزعيـمة said...

albida

اهلا بتشريفك المدونة عزيزتي منال
اتفق معك فى كل كلمة قولتيها
وانا كان لى صديقة امريكية من اصل مصري وكانت تاتى لزيارتى وتقيم معى فى المنزل وكنت ارحب بها واحترمها جدا
رغم اننا كنا مختلفين فى وجهات النظر وحتي الديانة

لكن المشكلة ان الاستاذ رافت رغم انة صديق وانا من المتابعين الجيدين لمدونتة
الا انة توقع رصد مشكلة لشخص ما او وجه نظرى انها اهانة لكل ما هو امريكي


كنت اتوقع ان هذا الالتباس موجود فى عقليتنا المصرية فقط رغم ملاحظتي انها بدات تقل وربما تنتهي واصبحنا منفتحين على الاخرين ومتقبلين للنقض بصدر رحب عن ذي قبل

لكن مش معني ان كل ما انتقد شئ فى مكان حتي اثبت حسن ظني ان اكتب اولا على جمال وعظمة وشموخ وروعه هذا المكان


ما قالتة صديقتي يقولة ويراة بعض المصريين او العرب العاشوا هناك والاخرين يقولون مثل ما يقول المهاجر المصري يعني لكل واحد رؤيتة

ويمكن واحد فشل علق فشلة
على انة مكان سئ

مثل الذي ينجح فيعلق نجاحة
على روعه وملائكية المكان

فى حين ان الفرد نفسةوقدراته فقط
هي من فشلت او حققت النجاح وليس المكان لة اى ذنب سواء بالذم او المديح


فى البوست نقلت شئ حدث بالفعل
وقولت رايي الشخصي فى سياسة امريكا الخارجية فى النصف الثاني من البوست

ولو كنت رحت امريكا
لقولت رايي فى الافراد

لو صادفني شئ جيد فى رحلتى لامريكا
كنت حقولة واشيد بية وهذا لا علاقة لة فى استمرار انتقادي لسياستها الخارجية




اما بالنسبة لمصر رغم حبنا لها وانها وطنا الام ونتمني ان نموت بس فى ترابها
لكن معنى ذلك لم ننتقدها ؟
بالعكس بننتقد سلبياتها وكل شئ تحت الميكرسكوب معندناش عقد ولا مقدسات خارج الرصد والنقد اطلاقا



ارق تحياتي لك

 
At 10 January, 2007 10:44, Blogger الزعيـمة said...

عاشقة الوطن

اهلا بك وبتشريفك المدونه
الوطن لة مكانة تانية فى قلوبنا حتي ولو جار علينا او شربنا مرارة

الوطن اغلى من الاهل
لان فى يوم حنسيب اهلنا
ونجوز ونعمل بيت جديد

لكن الا الوطن حنسيبة ونروح منه فين

نقدر نبيع ونشتري حاجة اجمل
لكن لو بعنا وطنا حنشتري منين تانى وطن؟

وزي ما قال صلاح جاهين

علي اسم مصر التاريخ يقدر يقول ماشاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء...

باحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وباحبها وهي مرمية جريحة حرب

باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

وأكرها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقي هي في درب

وتلتفت تلقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب



ارق تحياتي لك

 
At 10 January, 2007 12:05, Blogger الزعيـمة said...

el2ahwagi
اهلا بك وتشرفت بتواجدك

والله ان الموضوع برمتة وجهات نظر

وجهه نظرنا فى سياسة دولة شنت حرب
على وطنا العربي والاسلامي
بدعاوي مختلقة وكاذبة
عشان تسيطر على موارد وثروات المنطقة وتضع الحكومات العميلة لها

فهل علينا ان نتفهم وجهه نظرها ومصلحتها وتقول عندها حق؟


الشعب الامريكي بعضة مصدق كذب حكومتة

وبعضة عادل وكان ضد الحرب وتظاهر ضدها
ولكنهم اقليه بدليل اعاده انتخاب المجرم بوش بعد جرائمة فى افغانستان والعراق


مثل الشعب المصري بعضة فى الحزب الوطني
وبعضة معارضين وبيحاولوا كشف زيف الحكومة والحكم ولكنهم ايضا اقلية


طب ننتقد الغش والسرقه الموجوده فى مصر ولا نقول لاء
عشان فيها مساجد وكنائس وناس طيبين ؟

نتكلم على العادات الكتير السيئة البيفعلها المصريين ولا نقول لاء عشان فية اشخاص محترمين ؟


واحده قالت ان الزينة الخاصة بالكريسماس بتسئ لمشاعر الغير مسيحيين
ولو انى مختلفة معاها لانها تعدت حريتها لحرية الاخرين فى التعبير عن فرحهم بعيدهم بس السمعها ونفذ كلامها هو حر

وواحده تانية برضة فى امريكا باعته بتستفتي الازهر فى انها تخلع الحجاب لانها بتصادف متشددين بيضايقوها فى الشارع ويسبوها بعد احداث 11 سبتمبر
ودي قريتها برضة فى الجرايد

وعرب اخرين فى امريكا بيتكلموا على الاستجوابات الشديدة البتحصل لهم المطار وسوء اوضاعهم والخوف الشديد منهم من بعض الامريكيين بعد 11 سبتمبر

ومصريين امريكيين اخرين كالمهاجر المصري بيقول عمره ما حس باى فرق انه مسلم عربي امريكي بعد سبتمبر

او خبر تظاهر أئمة وقساوسة وحاخامات في مطار ريغان بواشنطن

احتجاجا على إنزال 6 علماء مسلمين من طائرة



في دا وفى دا وامثلة من كل شئ

يمكن الفرق بعد 11سبتمبر حسناه احنا اكتر عشان شفنا بعنينا القتلى والجرحي والثكالى والايتام والمتشردين من بيوتهم بعد قصفها يملئون اوطانا العربية والاسلامية بحجة محاربة الارهاب وكان هؤلاء هم الارهاب


عمتا احنا بنقول اراءنا والبوست مفتوح للراي المعارض والراي الموافق

لم احجر على تعليق اى شخص ولم استخدم خاصية الموافقة على نشر التعليقات العلى هوايا او متوافقة معي اطلاقا


وزي ما حضرتك قولت
الحلو و الوحش في كل مكان..بس قلبي مكانه في مصر...!


ارق تحياتي لك

 
At 10 January, 2007 13:53, Blogger Tamer Nabil Moussa said...

امريكا شبة قارة

يعنى كبيرة وفيها ولايات متعددة

وكل مكان فيها يختلف عن الاخر

وبالنسبة لاامان مصر امان عن امريكا لان فعلاا هناك لاتسطيع الفتاة ان تخرج الى وقت متاخر الا لو كانت تعمل وعملها يجبرها الذهاب مساءا


والسير فى الشوارع متاخر يعرض حياة الانسان عموما للخطر

وكان واحد صاحبى سافر قالى ان اتعرض لسطو مسلح فى عز النهار والناس ماشية ومفيش حد ادخل

فين الامان



كل مكان فية ما هو سلبى وما هو ايجابى

ولكن المقارنة بين مصر وامريكا فى الامان مصر تكسب

وكمان لو حد اتخنق فى الشارع تجدى من يتتدخل لااصلاح الامر والتخليص

مش زى امريكا تتعرض لسطو مسلح وفى عز النهار ومحدش يدخل

واخيرا

انا اتفق معاكى فى كلمة فى البوست

تحياتى

 
At 10 January, 2007 17:06, Blogger Amira said...

امريكا دى بلد اللى عايز يمشى غلط باسم الحرية وخلافة

وانا اصدق ان دة حصل واكثر من كدة

ربنا يهدها

قوللى امين

 
At 11 January, 2007 01:43, Blogger أميرة said...

ليت الجميع يعرف هذه الحقيقة ولا يتعلق بأحلام واهية

 
At 11 January, 2007 05:39, Blogger el2ahwagi said...

"وجهه نظرنا فى سياسة دولة شنت حرب
على وطنا العربي والاسلامي
بدعاوي مختلقة وكاذبة
عشان تسيطر على موارد وثروات المنطقة وتضع الحكومات العميلة لها

فهل علينا ان نتفهم وجهه نظرها ومصلحتها وتقول عندها حق؟

"

tab3an la2....
zai ma2olt enni akeed 7aneq 3ala elsyasa elamreekeya....
wa ma akrah 3ala nafsi aktar men el2afaaq Bosh wel 2af3a Sharon w kol man yarqos 3ala toboolohom...!



"يمكن الفرق بعد 11سبتمبر حسناه احنا اكتر عشان شفنا بعنينا القتلى والجرحي والثكالى والايتام والمتشردين من بيوتهم بعد قصفها يملئون اوطانا العربية والاسلامية بحجة محاربة الارهاب وكان هؤلاء هم الارهاب"

ghadabi la yaqel 3an ghadab ay masri aw 3arabi... wa o3len da fe mo3amalati elyawmeya bedarawa...welbo3d la ya3ni elgafa2 aw foqdan elqodra 3ala ro2yet 7aqa2eq el2omoor....!
wala2i wantema2i awalan w akhaeeran lemasr..fa 2ana la a3ref nafsi bedooneha..!!



2o7ayee i7teramik le7oreyat elra2i elakhar...

yagma3na kolena 7ob masr..!!

..... walmodaweneen..... lol

 
At 11 January, 2007 11:59, Blogger الزعيـمة said...

tamer

بالمقارنة بأى مكان فى العالم فمصر هي ارض الامان وهذة بشهادة القرآن

ادخلوا مصر ان شاء الله آمنين






Amira

للاسف الكثير من الجرائم ترتكب باسم الحرية والديمقراطية وحتي حقوق الانسان
وكما قالت مدام رولان
ايتها الحرية كم من الجرائم ترتكب باسمك





أميرة ويلز

الجميع يمكنة فى لحظة صدق مع نفسة ان يتوصل للحقيقة ولكن هناك عوامل اخري تمنع الاعتراف بها سواء غصب عنه او برضاه






el2ahwagi

اشكرك على مداخلتك وتعقيبك
على ما كتبت واثرت من تساؤلات يعلمها الجميع فى قرارة نفسه

ولا ادرى لما يغفل اعيننا عن رؤيته الحقيقة وهي كالشمس فى كبد السماء

الا ان الدروب تسير بنا حيث اولوياتنا فى حين ان نداء الضمير اولوياتة الاولى والاخيرة هي الحق والعدالة فى الحكم


ارق تحياتي لمروركم وتشريفكم البوست

 
At 11 January, 2007 14:18, Blogger Amenhotep®© said...

اي كلام كالعادة.أنا عشت فترة هناك و لم أر أي شئ مما تتحدثين عنه.أطباء و ناس محترمة بيتأخدوا من الشوارع تحري سواء معاهم بطاقة أو لأ في مصر.لجان مرورية في كل حتة لأرهاب الناس ,أشياء لا توجد في أي دولة متحضرة.الناس في أمريكا و أوروبا لا تخرج بعد السابعة لأانهم متعودين يناموا بدري علشان الشغل مش معني أن الشباب هنا صايع علي القهاوي ليل و نهار يبص علي الرايحة و اللي جاية أن دي بلد امان,البنات تم التحرش بهم في وسط البلد أما سمع و أعين الناس و طبعا بدون رادع.
في أمريكا الناس تحب أن تساعدك,في مصر الناس تتلذذ بتعذيبك و تعطيل مصالحك بدون أي سبب,في مدن في أمريكا تقدري تقعدي فيها للصبح في الشارع بدون أي مشكلة,هل ممكن بنت تمشي لوحدها هنا بعد الساعة 11؟دي المعاكسات و التحرشات عيني عينك وش الضهر.الدول بتحذر نسائها من التحرشات في مصر,بلدك الاسلامية,يا ريت بقي تبطلوا النعرة الكدابة دي.!,

 
At 11 January, 2007 16:59, Blogger الزعيـمة said...

Pharaoh


هو اى كلام كالعاده لانك لاتريد الا ان تري المدونات مليئة بالسب والشتم القذارة فى الاديان حتي يصبح لديك كلام

اما عن نفس النظرة الاحادية البدائية للامور
فقولنا مرارا الحسن والردئ فى كل مكان
اما اى البلدان اكثر امان فهي وجهات نظر ربما نختلف فيها

لكن بالنسبة لسياسة امريكا الخارجية
لن يستطيع احد تحسينها


كان يكفي ردك ليكون مجرد وجهه نظر
ربما نحترمها مثل احترامنا للاختلفوا معنا

الا انك قولت

******************
الدول بتحذر نسائها من التحرشات في مصر,بلدك الاسلامية,يا ريت بقي تبطلوا النعرة الكدابة دي
*******************

وما دخل الاسلام فى افعال المنتسبين له ومعروف موقفه وحكمة فى افعالهم ؟

اما النعرة الكدابة على قولتك
محتمل سنبطلها عندما تبطلون انتم الروح الحاقده التي لا تتورع دائما عن ذكر الاسلام بالاساءه بسبب وبدون سبب
بقصد التنفيث عن روح الغل والكراهية


الدول بتحذر الناس من التحرش فى بلدي الاسلامي ومعروف موقف الاسلام من تجريم تلك الافعال السيئة وهو اكثر الاديان وضع حدود ردع لمرتكبيها
سواء تحرش او زنا او اغتصاب

والجرائم منتشرة بكل الدول سواء الاسلامية او المسيحية او اليهودية او حتي الملحده
بالرغم من ان كل الشرائع تجرمها

لكن هي عقدة البعض من الاسلام الذي اشعر ان الاساءة الية بسبب او بدون سبب بات مرض عقلي ونفسي ليس لة مبرر ولا يهمني المرضي النفسيين


نسب افعال الاشخاص السيئة لدينهم
تحتمل شيئين

الاول
اما غباء وجهل وسطحية شديده

الثاني
غرض خبيث لة ابعاده ومقاصده

****************************

اخيرا كن على يقين ان حتي الاختلفوا ودافعوا عن الامن والامان فى امريكا
هم مصريون مسلمون مفتخرون باسلامهم

ونحن مفتخرون بهم
لانهم محترمين فى الموافقة او المعارضة
وفى وجودهم بمصر او باى مكان

ولم ينسبوا على الاقل سياسة امريكا الخارجية بالمسيحية كما قالها بوش فى زلة لسان انها حرب صليبية

لانهم يحترمون انفسهم
ويحترمون الجميع من كل الاديان

وتاكد ان الكذب ونعراتة لديك لاستخدامك نشر التعليقات التى تروقك وتبث معها سمومك فى الاساءة للاسلام وتحجب الاخري التى توضح الامور وتبين كذبك وافتراءك

وكذلك استخدامك لكلمات رخيصة ووقحه كما وصفت بها المحجبات فى مدونة الاخت مفقوعه

هذة هي الحرية والاخلاق والادب من وجهه نظرك لكي يصبح معها للكلام مكان

 
At 11 January, 2007 17:40, Blogger Amenhotep®© said...

الكلمات التي وصفت بها المحجبات هي أفعالهم و لم أقضد الشتيمة,هي أفعالهم التي أراها كل يوم في كل مكان.عندما تقارني بين حال المرأة في أي دولة عربية و أي دولة كافرة ستعرفي الفرق هتقولي ان ده مش من الاسلام.لكن الخلفية الاسلامية و النظرة للمرأة لها وضع كبير خصوصا في دول الشريعة المطهرة كالسعودية و أفغانستان.,
(لاتريد الا ان تري المدونات مليئة بالسب والشتم القذارة فى الاديان حتي يصبح لديك كلام)
كما ذكرت انا لم أسب بغرض السب دة كان وصف و لم أجد كلمة أقل من هذه للأستعمال,انا لم أشتم في مدونتي و لا أي مدونة أخري كما قلت هو وصف لا أكثر.
لكن بالنسبة لسياسة امريكا الخارجية)
لن يستطيع احد تحسينها )
و ماذا عن سياستك الداخلية؟أمريكا سياستها الخارجية سيئة لكن المواطن الأمريكي لا يزال الأفضل,عندما اكتشفوا بكتريا e.coli في أحد أكياس الخضار تم اعدام جميع الاكياس و اغلاق الشركة,في بلدك تأكلين لحوم الحمير و اذا اكتشفت لا أحد يتكلم و لا أحد يهتم,المواطن الأمريكي انسان له كافة الحقوق و الواجبات مهما كان دينه او عرقه,في بلدك الناس تريد أن تقتل ناس عاشوا بينهم لأختلاف الدين(البهائيين)ده غير مضايقتهم و التضييق عليهم.التعذيب يتم في بلدك أكثر مما في جوانتنامو,لكن طبعا مش مهم ما دام مسلمين بقي علي قلبك زي العسل.بصي الأول جوة قبل ما تبصي لبره,بصي لأولاد بلدك اللي بيموتوا قبل ما تدوري علي بقية المسلمين.
(ولم ينسبوا على الاقل سياسة امريكا الخارجية بالمسيحية كما قالها بوش فى زلة لسان انها حرب صليبية )
بوش انسان متدين غبي كبقية المتدينين و كنيستة كنيسة عنصرية تبغض الأخر ,زلة لسان؟المسلمون طول الليل و النهار بيقولوا الجهاد الأسلامي و انتي مبسوطة ملايين الدعوات من المساجد علي الأمريكان و اليهود و الكفار كل يوم و امين,دي مش حرب دينية و الا ايه؟لما باكستان تسمي قنبلتها القنبلة الذرية الأسلامية ينبسط المسلمين أوي و كل ده عن قصد مش زلات لسان.

لكن هي عقدة البعض من الاسلام الذي )اشعر ان الاساءة الية بسبب او بدون سبب بات مرض عقلي ونفسي ليس لة مبرر ولا يهمني المرضي النفسيين )
و لماذا يهاجم أحدا الأسلام هو ليس مرض نفسي لكن أفعال الأسلام و المسلمين هم المحرك الاساسي,لم يهاجم أحدا المسيحية كدين علي الرغم من تاريخها الأسود لكن المسلمين محركهم الرئيسي هو الدين و عندهم تفسير لكل شء و لكل أفعالهم العجيبة في الخارج حيث الحرية بدات انتقادات الأديان و التشكيك في وجود المسيح هل ممكن ده يحصل هنا؟لأ طبعا؟دة مش هجوم ده نقاش لكن بما أن دي مقدسات عند المسلمين فممنوع المساس بها فبياخدوه علي انه هجوم.الأديان يتناقش في العالم كله و بدون حدود و محدش بقعد يقول سموم الكراهية و كلامك ده,المسلمون بيهاجموا المسيحية علشان أساسها و تحريفها و اليهودية نفس النظامو طبعا الأديان التانية وثنية,مشركين يعني,لكن لو دورتي ليه الناس بتهاجم الأسلام هتلاقيها اسباب منطقية جدا,.حتي لو مش منطقية و دة مش وجه الأسلام الحقيقيو بيهاجموا كده و خلاص يبقي فرقوا ايه عنك و انتي بتهاجمي بلد كامل تيمنا بسياسته الخارجيةأو اللي انتي شايفاة منها؟يبقي هم كمان ليهم حق يهاجموا دين يشوفوا فيه كل العنف ده و الا ايه؟

 
At 11 January, 2007 19:09, Blogger الزعيـمة said...

Pharaoh الان فقط يمكن ان نتفاهم يا
لان الحوار العقلاني الهادئ يعجبني اما الشتيمة بتجيبلى حساسية وبتوقف العقل


ورغم ان البوست مش على الاسلام والمسلمين
بل كان عن امريكا كدولة وليست دين

الا اني حرد عليك وبمحاولة اختصار

طبعا انت الكلام القولتة دا بتاع اكياس اللحمة الاعدموها وبعض الحاجات لسة جايبة طازة من احدث مقال
للسيده وفاء سلطان وانا بقرأ لها كمان يعني مش بقرأ فى جانب واحد لكن بحكم عقلي اولا واخيرا



*******************
الكلمات التي وصفت بها المحجبات هي أفعالهم و لم أقضد الشتيمة,هي أفعالهم التي أراها كل يوم في كل مكان
********************
انا اري مثلك واكاد اتقيأ من بعض تصرفات الاشخاص لكن بعضهم لابسة حجاب
وبنطلون حيتمزق من عليها

والاخري بدونة وممكن تكون لابسة صليب
يتدلى في النصف الاول من البلوزة البتكون مفتوحه

لكن لانى انسانة معتدلة مش بنسب افعالهم لا للاسلام ولا للمسيحية لان الدينيين امروا بالعفة والسمو الاخلاقي


***************************
عندما تقارني بين حال المرأة في أي دولة عربية و أي دولة كافرة ستعرفي الفرق هتقولي ان ده مش من الاسلام.لكن الخلفية الاسلامية و النظرة للمرأة لها وضع كبير خصوصا في دول الشريعة المطهرة كالسعودية و أفغانستان.,
*****************************
المراة فى كل الدول سواء اسلامية او غيرها تجد حقوقها بنسب مختلفة
اما التقصير فى حقوق المراة فى الدول الاسلامية فهو ظلم بشري قانوني
وليس ديني

على ابسط مثال الزاني المتزوج عقوبتة فى الاسلام كالزانية المتزوجة بلافرق
هذا هو الاسلام اما الذي يحدث فى دولتنا الاسلامية هو معاقبة الزانية المتزوجه مهما كان مكان تلبسها
اما الرجل فيحاكم ان كان فى بيتة فقط؟

هذا ابسط مثال على ان الدول الاسلامية للاسف لا تطبق الاسلام ابدا
ولم اري احد طبقة كما انزلة الله الى الان

ويظلم الدين باتباعه وكانة فرق فى العقوبة لمجرد ان البلد مسلمة


*************************
المواطن الأمريكي انسان له كافة الحقوق و الواجبات مهما كان دينه او عرقه,في بلدك الناس تريد أن تقتل ناس عاشوا بينهم لأختلاف الدين(البهائيين)ده غير مضايقتهم و التضييق عليهم
************************

ارايت انت تقول الناس فهل هم حجة على الاسلام ؟ بل الاسلام حجة عليهم
بعض هؤلاء اغلبهم لا يعرفون الصلاة لانهم يصلون فى المناسبات فقط ولو عرفوا الدين لعرفوا حكم الاسلام فى التعامل مع غير المسلمين اللم يحاربونا ويتظاهروا علينا

وانا كمسلمة لا اعترف بالبهائيه كدين لكن لا مانع من التعامل مع البهائيين واى ملة مهما كانت
طالما لم يعلنوا علينا الحرب

**********************
لكن المسلمين محركهم الرئيسي هو الدين و عندهم تفسير لكل شء و لكل أفعالهم العجيبة
*************************
وعندما تري اتنين من المسلمين احدهم ارهابي والاخري مثقف مستنير متسامح
وكلاهما يجئ لك بالبرهان من الدين
على صدق ما يفعل فهل هذا لا يدعك تتشكك وترتبك ؟
هي مشكلة الفهم وتوظيف الدين لخدمة اغراض شخصية فقط لاغير





*********************
التعذيب يتم في بلدك أكثر مما في جوانتنامو,لكن طبعا مش مهم ما دام مسلمين بقي علي قلبك زي العسل.بصي الأول جوة قبل ما تبصي لبره,بصي لأولاد بلدك اللي بيموتوا قبل ما تدوري علي بقية المسلمين.
************************
من قالك ان على قلبي زي العسل او انى بقول هنا كل شئ تمام ؟
اعتقد ان واضح من مدونتي انى بنتقد كل شئ فى بلدي يستحق الانتقاد



***********************
المسلمون طول الليل و النهار ولوا الجهاد الأسلامي و انتي مبسوطة ملايين الدعوات من المساجد علي الأمريكان و اليهود و الكفار كل يوم و امين,دي مش حرب دينية و الا ايه؟لما باكستان تسمي قنبلتها القنبلة الذرية الأسلامية ينبسط المسلمين أوي و كل ده عن قصد مش زلات لسان
***********************

المسلمين محتلين من امريكا واسرائيل
وللاسف ضعاف ومتخاذلين ومش قادرين يعملوا غير زي الولايا يدعو
ويقولوا امين ولكن
هنا فى الدين الاسلامي يصبح الحكم هو الحرب من اجل تحرير ارضهم وديارهم زي فيتنام ما عملت واى دولة تقع تحت الاحتلال

يعني هنا باه يجي الجهاد بجد
لكن هما فى الجهاد الحقيقي المطلوب بتحرير ارضهم متخاذلين ازلاء

وفى التعاملات العادية مع الغير محاربين لهم المفروض يتبعوا المنهج القرآني فى مودتهم والعدل معهم تلاقيهم
متشدديين ومتعصبين ومكفرين
يعني قالبين الاية
قال تعالي ( لاينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين ولم يخرجوكم من دياركم ان تبروهم وتقسطوا اليهم)
صدق الله العظيم



**********************
الأديان يتناقش في العالم كله و بدون حدود و محدش بقعد يقول سموم الكراهية و كلامك ده,
***********************
انا قولت سموم الكراهية لانك كنت بتشتم
وفى الغالب مهاجمه الاسلام بتكون بالشتيمة

لكن عمر الحوار العقلي المنطقي ما اقول علية سموم بالعكس بحترمة حتي لو مختلفة معاه


*******************
و انتي بتهاجمي بلد كامل تيمنا بسياسته الخارجيةأو اللي انتي شايفاة منها؟يبقي هم كمان ليهم حق يهاجموا دين يشوفوا فيه كل العنف ده و الا ايه؟
********************
انا هاجمت بلد فى الجزء اليخص رايي على اساس سياسي وليس ديني وهناك فرق

ومهاجمة الدين غير السياسة لانى ممكن اسب سياسة مصر او اسمع سبها من الاخرين لكن مش حتمسني بشكل مهين لانى مش انا صاحبة السياسة دي ولا مسئولة عنها

اما الاديان تفرق لانة يمس مباشرتا الشخص نفسة ومسئول عنه لانه اعتناقة وعقيدتة

ممكن اقبل الحوار واشوف وجهه نظرك اية فى اى دين لكن لا اقبل الشتيمة والاهانة ابدا فى عقيده اى شخص


واقولك على موقف حصل معايا
فى عملى لدينا مهندسين كهرباء سويسريين
كنت اري الباسبورات لديهم ومكتوب فيها الديانه مسيحية وعند الحوار معهم قال اثنين منهم انهم
كانوا مسيحيين وهم الان ملحدين

طبعا كمسلمة فانا اتقبل المسيحية او اليهودية عن الالحاد

ولكن عندما سالتهم ولما تركتم المسيحية لم يسبوا ويشتموا رغم ان بالتاكيد لهم اسبابهم الحتكون من وجهه نظر اى مسيحي اهانة وسب

ولهذا احترمتهم لانهم لم يذكروا سوي
" مجرد وجه نظر"

كل انسان حر فى عقدتة لانة سيحاسب عليها وجميل ان تحاسب على شئ اخترتة بنفسك لكن لا تتعدي على الاخرين
حتي وان كانوا انفسهم مخطئين

قال تعالي
ادفع بالتي هي احسن فإذا الذي بينك وبينة عداوه كانه ولى حميم

صدق الله العظيم

هل صادفت مسلم يطبق هذة الاية؟
بالتاكيد لا وان وجد فهو قليل

المسلمون الان ورجال الدين الاسلامي
يذكروني بالمسيحية فى القرون الوسطي ومحاكم التفتيش
لا يدركون سماحه ما فى كتابهم المقدس
لان شحنه السوء لديهم غلبت على شحنه الدين

لو اردت ان تعرف المزيد عن الاسلام الحقيقي وليس عن اتباعه يمكنك قراءة مقالات نهرو طنطاوي على الحوار المتمدن
على الرابط دا

http://www.rezgar.com/m.asp?i=1249

وحيرد على تساؤلاتك اكتر مقالاته
والجهاد والقتال كما جاء فى الاسلام1,2,3,4

وهذة ليست دعوة للاسلام وانا لا ادعو احد لاعتناقة فهو لا يحتاج
ولله الحمد زياده عدد ولكنة يحتاج الفهم سواء من اتباعه او معارضية
لا اكثر ولا اقل

 
At 11 January, 2007 21:41, Blogger Amenhotep®© said...

طبعا انت الكلام القولتة دا بتاع اكياس اللحمة الاعدموها وبعض الحاجات لسة جايبة طازة من احدث مقال
للسيده وفاء سلطان وانا بقرأ لها كمان يعني مش بقرأ فى جانب واحد لكن بحكم عقلي اولا واخيرا
--------------------------------
سواء كان الكلام كلام سلطان أو غيره فهي الحقيقةالتي تحدث في كل البلاد العربية.


لكن لانى انسانة معتدلة مش بنسب افعالهم لا للاسلام ولا للمسيحية لان الدينيين امروا بالعفة والسمو الاخلاقي
------------------------------
لا تسمح المحجبات في الخوض في موضوع الحجاب و تري المحجبة أو الرجل المسلم الغير محجبة دينها ناقص و غير مكتمل حتي لو كانت احسن منهم خلقيا و دي دايما نظرة المسلمين للغير.


وانا كمسلمة لا اعترف بالبهائيه كدين لكن لا مانع من التعامل مع البهائيين واى ملة مهما كانت
طالما لم يعلنوا علينا الحرب
--------------------------------
و الغير لا يعترف بدينك أيضا لكن ليس من العدل أن تكفريهم كما فعل الشيخ خالد الجندي في برامجة أو كما فعل أخوانك المسلمين:http://megaaa.wordpress.com/2006/12/21/%d8%b9%d9%82%d8%a8%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%85/
و ده شيخ بأة يعني بيصلي و عارف هو بيقول ايه ده غير ان هم دينيا مشركين يعني وجب قتالهم.

هنا فى الدين الاسلامي يصبح الحكم هو الحرب من اجل تحرير ارضهم وديارهم زي فيتنام ما عملت واى دولة تقع تحت الاحتلال
----------------------------------
فيتنام حاربت أمريكا علي أرضها,و لكن المسلمين هاجموا بنايتين بالأبرياء بأبشع الطرق ,تم قتل الألاف من المسلمين الأبرياء في الدول العربية بحجة النظام الحاكم الموالي لأمريكا,أي دين و منطق يتصرف بهذه الطريقة؟

لو اردت ان تعرف المزيد عن الاسلام الحقيقي وليس عن اتباعه يمكنك قراءة مقالات نهرو طنطاوي
--------------------------------
بدون قراءة هل في دين في كل ايات القتال دي؟المسيحيةعملت مجازر رغم انها ديانة المحبة فناذا تتوقهين من الأسلام اذن و كل واحد بيفسر علي مزاجه؟النهاردة شيخ علي دريم اتشتم شتيمة اد كده علشان قال النقاب مش فريضة,ايه العقليات دي؟و انهي دين ده اللي لسه تغطية الوش فيه مجال للنقاش.

ولكن عندما سالتهم ولما تركتم المسيحية لم يسبوا ويشتموا رغم ان بالتاكيد لهم اسبابهم الحتكون من وجهه نظر اى مسيحي اهانة وسب
---------------------------------
لأن الناس بتبقي ملحدة هناك عادي لكن المسلمين بيبقي الاسلام طلع عينهم و حول حياتهم للأسوأ فبيبقوا ملحدين و بيهاجموا اللي هما عاشوه,ما حدش شاف حاجة وحشة في الدول المسيحية لكن المسلمين بيواجهوا الأمرين في الدول الأسلامية سواء كأنظمة أو شريعة جائرة بتقضي علي ادميتهم.

لو اردت ان تعرف المزيد عن الاسلام الحقيقي وليس عن اتباعه
----------------------------------
و ما الحاجة الي هذا اذا كنت قد رأيت العلم و التحضر و التقدم و احترام المرأةو الأنسان في من هم علي غير دينك أو حتي من غير دين,الأخلاقيات البشرية لا تحتاج الي دين و لكن اتباع دينك هم من في حاجة الي أكثر من دين لتصليحهم هل تعتقدين أن دين بفتاوي علي شاكلة:
لايجوز تهنئة الكفار بعيد الكريسمس ولاغيره من اعيادهم الدينية ، لأن ذلك ينبئ عن رضا بهذا العيد وإقرارهم ، ولا يجوز رضا المسلم بشعائر الكفر، ولا الإقرار بها ، لأن ذلك لا يرضي الله عز وجل ، قال تعالى : { إن تكفروا فإن الله غني عنكم ولا يرضى لعباده الكفر} وقال جلا وعلا : { ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } ونقل ابن القيم رحمه الله تعالى في ( أحكام أهل الذمة
يمكن ان يبني مجتمعا متحابا,و لماذا المسلمون ففط في هذا التخبط ؟و لماذا لا يكون اتباع الديانات الأخري بهذه البشاعة؟

ومهاجمة الدين غير السياسة لانى ممكن اسب سياسة مصر او اسمع سبها من الاخرين لكن مش حتمسني بشكل مهين لانى مش انا صاحبة السياسة دي ولا مسئولة عنها
----------------------------------
و عندما يهاجم المسلمون البنايات و الأبرياء,ده سياسة و الا دين؟الأتنين مع بعض ,دخول الجنة و معاقبة أمريكا علي سياستها,و الناس هتحكم علي دي علي انها تصرفات فردية و الا تصرفات هذا الدين؟

وهذة ليست دعوة للاسلام وانا لا ادعو احد لاعتناقة فهو لا يحتاج
ولله الحمد زياده عدد
------------------------------------
كثرة المسلمون ليست لأنه دين عظيم,حد الردة لا يزال يطبق في عشر دول بكفاءة و حتي في دول مثل مصر أو ماليزيا لا أحد يستطيع التحول عن الأسلام لأنه هيلاقي ميت واحد ينفذ فيه شرع الله,ده غير الالاف من اللا دينيين اللي هم ظاهريا مسلمين فقط.غير أن الزيادة دي لم تفيد المسلمين أو العلم في شئ فأنا لا أعلم ما سر هذه السعادة الغير مبررة!

 
At 12 January, 2007 06:50, Blogger shady said...

عاشت امريكا ماما وبابا وانور وجدى كمان, هو لو مافيش امريكا كنا حنلاقى حد يحتلنا ولا يذلنا ولا يمرمط بكرامة اهلنا الارض

شيكا بيكا الجدع بس اللى يوصل لامريكا والخرفان اللى حتفضل فى الاوطان مكدوب عليها يضحوا بيها

 
At 12 January, 2007 12:48, Blogger الزعيـمة said...

مرة اخري تحدثني عن الاشخاص فعلوا والاشخاص قالوا فمش حعيد حكاية فصل الدين عن تصرفات اتباعه لانى مش بحفظك

ودا ردي على حكاية نظرة المحجبة للغير محجبة والرجل للمش محجبة والكلام دا

اما انها لا تسمح لاحد الخوض فى موضوع الحجاب فدا حقها لان دا امر مفروض عليها فى الدين الهي مؤمنة بية يعني مش حتسمع كلامك انت وتسيب كلام ربها ولا اية؟


فانت اساسا لية تتكلم فى حاجة مش بتخصك وتخص معتقدات اخرين ولا هو الحجاب فى حد ذاتة بيضايقك ؟ دا باة موضوع بتاعك انت مش بتاعهم



بالنسبة للحصل فى البرجين بتوع امريكا
كل علماء المسلمين قالة انه ارهاب محدش قال برافو عليكوا فلية مصمم تنسبة للاسلام !

المسلمين العرب ذاقو ابشع الظلم من امريكا واسرائيل وحكوماتهم متخاذلة
فعندما يغيب العدل ينتشر الارهاب
لو بلدانهم حاربت وحررت مكنوش دول اضطروا يعملوا كدا رغم انى مش بقول العملوه دا من الايمان لان المفروض يقاتلوا الجنود البيقاتلوهم بس حيجيبوهم ازاى


عشان كدا تلاقي حتي المسلمين فى المساجد بيدعوا على اليهود والنصاري لانهم بيمثلولهم الامريكان والاسرائيليين المش قادرين عليهم
مش حكاية دين باه

لان رغم ان المجوسيين والبوذيين كفرة بالنسبة لنا لكن مش بندعي عليهم عشان مش بيحاربونا ولا بيحتلونا


بالنسبة لحكاية تكفير البهائيين فانا مقولتش انهم مش كافرين او مشركين

واعتقد مرة رديت عليك فى مدونتك وقولتلك الكفر بشئ هو انكارة يعني انت كافر من وجهه نظرى وانا كافرة من وجهه نظرك لانى مش بؤمن بالانت بتؤمن بية

اما المشرك هو البيعبد ارباب سواء بشر بشكل تقديس لهم مع الله فبالمعني دا بنقول على دا كافر او دا مشرك وسواء مشركين ولا كفره محدش قال وجب قتلهم وهم مسالمين لنا

احنا بنقاتل البيقاتلونا وبيظلمونا

ودا فى دين وقرآن ربنا معرفش قرآن تانى غيرة لا لخالد الجندي ولا لابن تيمية

قال تعالي
وقالتلوا الذين يقاتلونكم ولا تعتدوا
صدق الله العظيم

قال تعالي
اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا وان الله على نصرهم لقدير

صدق الله العظيم


بالنسبة لتهنئة الديانات الاخري باعيادهم بعض الشيوخ البيقولوا حرام ولا يذكروا السبب من القرآن بل فتوى مخهم
واستنتاجات عقولهم واسباب تخصهم

لكن اتحدي اى منهم يجبوا آية تمنع تهنئة المسيحيين الغير محاربين

اذا كان حلال التعامل معهم واكل طعامهم وحتي الزواج منهم فحيكون حرام تهنئتهم ؟

دي فتاوى بن باز وشيوخ الوهابية المتشددين والمتعصبين بطبعهم


*******************
بدون قراءة هل في دين في كل ايات القتال دي؟المسيحيةعملت مجازر رغم انها ديانة المحبة فناذا تتوقهين من الأسلام اذن و كل واحد بيفسر علي مزاجه؟
************************
لو تشوف البيئة البدوية العنيفة البدأ الرسول صلي الله علية وسلم يدعو فيها للاسلام ويتاذي هو واصحابة وهجروهم من ديارهم فى مكة واخدوا ارضهم وديارهم واموالهم

حتعرف لية كل ايات القتال دي فى القرآن لان كلها ايات نزلت فى احداث قتال المشركين والاحزاب من اليهود للمسلمين
فهل المفروض يسيبوهم يقتلوهم ويقولوا كمان ؟


لكن انت واخدها عفية بتقول بدون ما اقرا يباه جدالك مش متوازن لانك بتقرا فى جانب واحد وبتحكم ودا غلط فى اى شئ


***********************
الناس بتبقي ملحدة هناك عادي لكن المسلمين بيبقي الاسلام طلع عينهم و حول حياتهم للأسوأ فبيبقوا ملحدين و بيهاجموا اللي هما عاشوه,
*********************
هناك كل حاجة عادى مش بس الالحاد حتي الشذوذ واى شئ لان الحرية متجردة بدون اى ضابط
المسلمين الاسلام مطلعش عنيهم هما الطلعوا عين الاسلام بغباء الكثيرين منهم وتسلط رجال الدين وتحالفهم مع السلطة بدليل ان الجزيرة العربية عاشت فى الدولة الاسلامية الاولى
فى وجود اليهود والمسيحيين افضل حياة

الرسول صلي الله علية وسلم كان بيشيل التواليت بتاع اليهودي الكل يوم يروح يعملة عند بيتة ولما مرض اليهودي دا راح زاره

الرسول وقف لجنازة معدية ولما قالولة الصحابة ولكنة يهودي قال اوليس بانسان؟

هو دا الي الاسلام ورسولة عمله وقاله هاتلى مسلم بيعمل كدا الا من رحم ربي


بعض المسلمين الوقتي وخصوصا رجال السلطة والدين بيوظفوا وبيطوعوا الاسلام لخدمه اجنداتهم وتطويع الشعوب


*********************
قال تعالى
ومن يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منة وهو فى الاخرة من الخاسرين
صدق الله العظيم

اية مشكلة هذة الاية ؟
ربنا مش حيتقبل الا الايمان بالدين الخاتم
لما سالت صديقتي المسيحية وقولتها فى شريعتك ممكن ربنا يتقبل ديني كمسلمة؟
قالتلى بصراحه لاء لان المسيحية هي الدين الخاتم ومش بنعترف بدين اخر

ودا كان الشئ والرد الطبيعي لها
لان لما ربنا حيقبل الاسلام بالنسبة لها يباة هو الدين الاخير ولازم تؤمن بية
ولو كانت اي دين اخر سابق للانسان حيتقبلة ربنا يباه لية جه الاسلام اساسا ؟
اعتقد سؤال مش فى محله ابدا
محتاج شوية عقل بس ويجاوب علية



***********************
لماذا المسلمون ففط في هذا التخبط ؟و لماذا لا يكون اتباع الديانات الأخري بهذه البشاعة؟
**************************
العرب بصفة عامة فى تخبط وصراعات قبل الاسلام وبعده اى دولة مهما كانت حقيرة كاسرائيل ممكن ان تطوعهم لانهم اعطوا عقولهم اجازة
مسيحيين الغرب اكثر تقدم من مسيحيين الشرق فلماذا ؟
لان مسيحيين الشرق عرب

مسلمين اوروبا افضل مليون مرة من مسلمين العرب

المشكلة فى غباء الشعوب العربية ووقوعهم بسهولة فى فتن حتي انهم مش عارفين يتحدوا رغم اتفاق اللغة والتاريخ والدين

المشكلة فى المسلمين العرب مش فى كل مسلمين العالم



***********************
كثرة المسلمون ليست لأنه دين عظيم,حد الردة لا يزال يطبق في عشر دول بكفاءة و حتي في دول مثل مصر أو ماليزيا لا أحد يستطيع التحول عن الأسلام لأنه هيلاقي ميت واحد ينفذ فيه شرع الله,ده غير الالاف من اللا دينيين اللي هم ظاهريا مسلمين فقط.غير أن الزيادة دي لم تفيد المسلمين أو العلم في شئ فأنا لا أعلم ما سر هذه السعادة الغير مبررة
*****************************

وهل حد الرده المتبع هنا يجبر الغير مسلمين فى الغرب بالدخول فى الاسلام ايضا؟

اسال عن عدد المسلمين الجدد سنويا
فى امريكا واوروبا واقصي الارض
حتشوف بنفسك اد اية فى حين لا حد دعاهم بالسيف ولا خايفين من حاجة وفى الاساس مش مسلمين

بالنسبة لحد الرده فانا قرات القرآن الكريم كله حوالي 15 مرة لم اري اية واحده تامر بية

وعلى سبيل المثال من الايات التكلمت فى الرده

قال تعالي
ومن يرتدد منكم عن دينة فيمت وهو كافر فقد حبط عملة فى الدنيا والاخرة

ومن يرتد منكم عن دينه فسوف ياتي الله بقوم يحبهم ويحبونه

لا اكراه فى الدين

افانت تكره الناس حتي يكونوا مؤمنين

لست عليهم بمسيطر

فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر

صدق الله العظيم

كل دي آيات واتحدي اى انسان مسلم اوغيرة يجيبلي آية بتدعو لقتل المرتد
كل الايات بتقول انهم حيخسر فى الاخرة وحيحبط عمله
ولو قولت لية ابقي عيد قراءة ردي على سؤال ومن يبتغ غير الاسلام دينا


بالنسبة للعلم والتقدم
فاعلم ان المسلمون فى امريكا والغرب ساهوا فى تلك الحضارة النشئت هناك
وعلماء المسلمين الاوائل زي الرازي وابن خلدون وابن سينا وابن النفيس
النهل الغرب من كتبهم كل علم وفن وقت ما كان الغرب فى عصر الظلمات
رغم وجود كل الديانات السابقة للاسلام

اما السعاده دي حيحسها اى مسلم
عرف صحيح دينة واكتفي بقرآنة واراء الشيوخ المعتدلين البيقولوا لوجه الله وليس لوجه السلطان

وفى النهاية مش عارفة اية يزعلك او يضايقك لو كنت احد المسلمين وبفكر كدا؟

انت مش ميهمكش اى دين بس المشكلة فى المسلمين انهم متعصبين ؟
طب واذا جة مسلم وقال للمسلمين التعصب دا خارج الدين وفهمهم صحيح دينهم اليخليك تتعامل مع المسلمين زي اى اتباع ديانة اخرى اية اليزعلك
المفروض لو المش مضايقك الاسلام فى حد ذاتة كاسم او دين انك تتمني يكون كل المسلمين بيفكروا كدا ويفهموا دينهم كدا على اساس تسامح واعتدال

اما انك مش محتاج الدين فى شئ فدا حاجة بتاعتك وكل واحد حيحاسب على اختيارة

قال تعالي
ولا تز وازرة وزر اخري
صدق الله العظيم

يعني محدش بيتحاسب على ذنب حد

 
At 12 January, 2007 13:00, Blogger الزعيـمة said...

shady اهلا يا

لا حتي لو مفيش امريكا ولا اسرائيل
اى دولة ممكن تمرمط بينا الارض حتي ولو كانت جزر القمر لان العرب مينفعش يعيشوا بدون ما يتهزاوا من كل من هب ودب واذا جالة قائد وزعيم يحكمهم زي جمال عبد الناصر الله يرحمه يقولوا علية ما في الخمر

اصلا يزعلوا من اى حد يحاول يعمل منهم بني آدميين ومحترمين يلا نصيبهم كدا

الا عايزين نشوف موضوع حلو عندك بمناسبة 15 يناير الجاى

عيد ميلاد الزعيم يا رفيق الناصريين

بئولك
اباه عدي على مدونة اميرة ويلز عاملة شعر يجنن عن الزعيم ناصر

كل سنة وانتم بخير

 
At 12 January, 2007 13:50, Blogger Amenhotep®© said...

اسمحي لي أرد عليكي بأختصار.
موضوع البرجين في ناس كتير شايفاة نتيجة طبيعية و مش ارهاب و طبعا ممكن تسألي و تتأكدي من الناس.

{ أَنَّ نَاسًا اجْتَوَوْا فِي الْمَدِينَةِ فَأَمَرَهُمُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم أَنْ يَلْحَقُوا بِرَاعِيهِ يَعْنِي الابِلَ فَيَشْرَبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا فَلَحِقُوا بِرَاعِيهِ فَشَرِبُوا مِنْ أَلْبَانِهَا وَأَبْوَالِهَا حَتَّى صَلَحَتْ أَبْدَانُهُمْ فَقَتَلُوا الرَّاعِيَ وَسَاقُوا الإبلَ فَبَلَغَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَبَعَثَ فِي طَلَبِهِمْ فَجِيءَ بِهِمْ فَقَطَعَ أَيْدِيَهُمْ وَأَرْجُلَهُمْ وَسَمَلَ أَعْيُنَهُمْ }
طبعا ما فيش نبي يعمل كده حتي لو كان السبب ايه,لأن ده حتي مش قتل عادي ده قتل و تمثيل بالجثث,دي طبيعة صحراوية كان المفروض الدين يهذبها لكن العكس هو اللي حصل.
الطوائف المسيحية عديدة و بعضها يؤمن أن أي انسان جيد سوف يدخل الجنة و بعضها لأ و دي دليل علي أن مفيش عدل .لإن في الاف أحسن من المسلمين و مش معقولة يخشوا النار علشان مش مسلمين.هل يعقل ان واحد زي اديسون او ماركوني يبقي أقل من رئيس قتل الالاف في حروب ليس للمصريون ناقة فيها و لا جمل لمجرد انه مسلم؟
اذا كان العرب و المسلمين في تخبط فده بسبب الدين اللي معرفش يصلحهم لأن الدين عمرة ما كان نظام حياة,مسلمين أوروبا ليسوا أحسن من حد لكن البيئة النتحررة من الأديان هي من أعطتهم الفرصة.المسيح لم ينزل علي نيويورك و موسي كان بيواجه قوة عظيمة وقتها و لكن الدينين انتشروا من غير قتال ,الاسلام هو الوحيد اللي انتشر بالسيف و بيئات مش صحراوية زي شمال أفريقيا,ده الرسل كلهم محدش استعمل العنف غير نبيك رغم ان كان في كتير منهم في بيئات صحراوية.
قريتي القران 15 مرة...............
لكن هل قريتي أبو بكر و حروب الردة؟هل قريتي أحكام أهل الردة؟ما انتي لو عايزة تمشي بالقرأن بس ,مش هينفع مع الأسف,
وهل حد الرده المتبع هنا يجبر الغير مسلمين فى الغرب بالدخول فى الاسلام ايضا؟
الغرب برد بيتحول لكل الأديان و الأسلام واحد منها لكن لو عايزة الكفة متوازنة لازم تشوفي كام واحد عايز يسيب الأسلام برضه.

بالنسبة لحكاية تكفير البهائيين فانا مقولتش انهم مش كافرين او مشركين
أنتي مقولتيش لكن بالأدلة شيوخك قالوا و ما دام الدين بيعمل كل المشاحنات دي بين الناس يبقي ايه لازمته؟حضارات كبيرة اتبنت في العهد الفرعوني و اليوناني و ما كانش فيه دين,وجود علماء مسلمين ده لأن دي ناس بتحب العلم و الكلام ده مينفعش دلوقتي لأن الدين العلم لا يجتمعان ففتاوي الشيوخ حول التبرع بالأعضاء و بنوك القرنيات واضحة,ده غير ان عدم وجود أي امرأة يوضح تماما تعامل الأسلام مع المرأة,المسلمون في أوروبا يحملون لافتات مليئة بالعنف و التهديد مش دول مسلمين أوروبا؟هل دي خير أمة أخرجت للناس؟الأسلام سواء معتدل أو متشدد موجود في كل الدول و لم نر منه غير الخراب و الدمار,الأسلاميون يستعملون الأبرياء للوصول لهدفهمو لو عايزة تعرفي اراء الشيوخ المعتدلين أنصحك بقراءة العدد الأخير من صوت الأمة علشان تعرفي أد ايه فعلا الأسلام دين متفرد., ,

 
At 12 January, 2007 23:41, Anonymous Anonymous said...

البداية:18/01/2007 - 15:00
النهاية:18/01/2007 - 17:00
في الذكرى الثلاثين لإنتفاضة الخبز 18-19 يناير 1977 تدعو الحركة المصرية من أجل التغيير (كفاية)نشطائها وكل القوى السياسية

الى مظاهرة يوم 18-1-2007 الساعةالثالثة ظهرا امام مسجد السيدة زينب ضد غلاء الأسعاروتضامنا مع الحركة الإحتجاجية الجماهيريةلعمال مصر طوال شهر ديسمبر الماضى .
تقويم

 
At 13 January, 2007 13:12, Blogger شربات said...

امريكا بلد غريبة فى كل شىء

مش عارفة اقول اية

بس الصح انة رجع بعد عدم التاقلم هناك

 
At 13 January, 2007 15:40, Blogger Memo said...

عمار يا مصر كل مره بسافر وارجع ولحج ما ارجع افضل اكرر عمار يا مصر
بس العنصريه هناك مش للدرجه دي الموضوع مبقاش ظي الافلام وفعلا امريكا بقت بلد الحريات الصوره ناقصة شويه بس الاسلوب جميل و معبر
استمري

 
At 13 January, 2007 16:10, Anonymous Anonymous said...

و حد يقدر يسيب بلده ؟؟؟ وبعد مكان متعود على أهله وحارته ؟؟


ده الواحد لما بيغير بيته ويعزل بيحس أنه غريب ومش مرتاح مع عادات جديدة


لو كان قعد شوية كان ممكن يقدر يتأقلم ويتعود لكن حتى ذلك الوقت فكل ما يراه غريب و غير معتاد عليه

 
At 14 January, 2007 05:41, Blogger أبوفارس said...

معلهش عشان أنا حقيقى تهت هو الموضوع أيه بالظبط..!!واحد مصرى -مسلم مسيحى مش مهم- راح أمريكا ورجع..!!عشان مش أمان وكلها مخدرات ودعاره..!!وبناءَ عليه أمريكا كخه ومصر ميت فل وعشره..وبعدها دخلنا فى السياسه وأحداث سبتمبر وغزو العراق و اﻷسلام واﻷديان والبهائيه..معلهش قدراتى العقليه لاتسمح بتتبع المنطق المسيطر على "المناقشه" -أقولها تجاوزا- ولاأظن أن حد عاوز يسمع التانى أو يتعلم حاجه جديده..وبالتأكيد مافيش حد مستعد يغير رأيه أو رأبها..مهما كانت اﻷسباب..!!وكالعاده تحول الحوار الى حوار طرشان..وكويس قوى أنه ع النت وألا كانت قلب بدم..على فكره كنت أظن أن هذا هو اﻷسلوب الوحيد فى النقاش..التصيح والتسيح بالبلدى..حتى عشت خارج شرقنا السعيد وتعلمت أساليب أخرى للنقاش -ده أذا كنتوا عايزين تتناقشوا- أهمها التركيز فى قضيه واحده..اﻷنصات بأهتمام..البحث عن نقاط اﻷختلاف واﻷتفاق..أحترام الرأى اﻷخر..ألخ..ألخ..السؤال الحقيقى هو كيف يمكن أن نصل لهذا..؟؟ومفروض أن المتعلمين المثقفين المتطورين لحد أستعمال النت هم اﻷمل الضعيف اللى فاضل ..مش أمريكا أجدع والا موزمبيق...تحياتى..خالد

 
At 14 January, 2007 09:15, Blogger الزعيـمة said...

Pharaoh

القصة السردتها دي لا اري لها دليل
ولا اعلم لها صدق نقل او سبب

وفى النهاية الاسلام غير منتظر لتقييمك
فلا انت من اتباعه ولا حد غاصب عليك





سـردية
شكرا لتواجدك



شربات
كل بلد وله خصوصياتة وما يتفق مع شعبة والتأقلم فى اى مكان جديد محتاج اعادة فكر وسلوك




Memo
الحنين للوطن غريزة انسانية
والمقصد مش ان امريكا بكل ولاياتها وبكل شعبها يضطهدوا الجميع
زي ما ان فية ناس فى مصر تخليكي تحبي البلد وناس تطفشك من بيتك حتي

لكن الواحد لو راح الجنة برضة حيحن لبلده زي ما قال احمد شوقي

وطني لو شغلت بالخلد عنه
لنازعتني فى الخلد نفسي





Noran
بصراحه انا من الناس الصعبة التأقلم
لكن اى مكان اروحه احترم قوانينة حتي لو مش متوافقة معايا لان محدش حيمشي كل حتة على هواه



أبوفارس
لا هو رجع عشان اكتر من سبب
وموضوع البوست محدد وظاهر
اما تغيير النقاش فبيكون على حسب النقاط ووجهات النظر الحيتناولها
المدونين العلقوا على البوست

محبش احرج حد واقولة
اطلع برا دا مش موضوعنا


سعدت بتواجد الجميع
سواء اتفقنا او اختلفنا

ارق تحياتي

 

Post a Comment

<< Home