Sunday, November 26, 2006

الثقافة الطالبانية فى التحرش بالفراخ المخلية

احداث التحرش الجنسي القتلت بحثا فى المدونات
ووسائل الاعلام المسموعه والمرئية

تظهر اننا امام ثقافة دينية جديده دخيلة
تغزو مجتمعنا المصري المعتدل
وهي ثقافة طالبان فى النظر للمرأة بشكل عام

وهي ان اى شئ يظهر منها يعتبر حجة كافية
للتحرش بيها ومضايقتها
وانتهاك حريتها فى التجول داخل الوطن وشوارعه

كان هناك نوع من الثقافة المحتشمة
التى تخدم اعتدال ديننا وحضارتنا المصرية معا
والمتفرده عن نظيرتها فى البلدان العربية الاخري
فى النظر الى المرأة كانسانة كاملة
تتمتع بكافة حقوقها وحريتها المتزنة
وتجد التقييم على قدر اسهامها الفكري والوظيفي

كان الشكل المتعارف علية ان لا يكن اللبس شفاف
او مبتذل بشكل صارخ او ملتصق بالجسد بشكل مقزز
او كاشف من اعلى بشكل فاضح

فيما عدي ذلك كان يعتبر لبس طبيعي للمراة المصرية
لا يعد حجه عليها لاستحلال مضايقتها
والتعدي على حريتها وحقوقها فى ان تلبس مايتماشي
مع مجتمع طبيعي غير مختل افراده
ولا مسيطر علية الفكر الجنسي بشكل مرضي

فضلا ان كان فى الخمسينات والستينات الى اواخر السبعينات
تخرج البنت للجامعه او العمل
وحتي السيده الكبيرة بملابس كاشفة وقصيرة
ولا ينظر اليها احد في ثقافة انسانية معتدله
واكيد كلنا شفنا الافلام القديمة الى نهاية السبعينات ..

لم يكن مبرر للشباب والرجال ان يتصرفوا بشهوانية
وارجاع ذلك لشكل المراة ولبسها

الا اذا كان هؤلاء الرجال من اباءنا وجدودنا لم يكونوا رجالا
بالمقارنة بان الشكل الحيواني الحالى هو دا الرجولة

واذا سلمنا بتغير الاخلاق وتدنيها واخفاق معايير تقييم الاخرين
واقتصرناها على الملابس والشكل الخارجي

فستجد ان لو ظهر جزء من يد المراة يعني لربع الذراع
اصبح مبرر للبص والـ بصبصة

من خلال وصولنا لهذا المقام الغير رفيع
فى التفكير الرجعي
وتبني فكر متشدد ومختذل للمراة فى صورة جسد فقط
وللدين بظاهرة فى صورة لحية وحجاب

سوف ياتي وقت يكون عدم تغطية المراة لوجهها ايضا حجة للتحرش
ثم خروجها فى حد ذاتة حجة للتحرش الى ان نجد انفسنا فى مصر
قد تحولنا الى طالبان وتحول مجتمعنا لثكنات طورا بورا

الغريبة ان منطق تحميل المراة كافة المسئولية واى مسئولية
اصبح سمة هذا العصر الذهبي الحر الديمقراطي الانساني

و التمسح بالدين كمبرر الى انتهاك للمراة على نغمة متبرجه
كمرادف للشر والمعصية وربما الكفر ايضا

طب ما الدين برضة قال للرجال يغضوا من ابصارهم ..
يعني لوحتي البنت مش محجبة وهو غاضض من بصره
يباة لا هو حيشوف ولا يتحرش .. لكن ما يحدث هو تحوير الدين
وتوظيفة فيما يخدم المجتمع الذكوري وافكارة الشاذه

المراة هي السبب وهي الشيطان الاكبر فى مفهوم الثقافة السلطانية
الذكورية الشهوانية المتردية الدنيئة


لو لاحظنا كيف كانت تلبس المراة
فى منتصف هذا القرن ولا تمتد اليها عين
ثم اصبحت الان رغم الاحتشام الواضح بالمقارنة بالسابق
ولكن كل جريمتها تعرية شعرها او عطرها

نستطيع بسهولة التنبؤ بمستقبل مخيف
لمجتمع يضرب المراة و يتحرش بها ويهينها
وربما يمارس ضدها كل اشكال القمع والقهر والارهاب
لمجرد نشرملابسها على احبال غسيل بلكون شقتها ..
ولما لا فطلما صار عدم تغطية الراس مثير للشهوة
فاكيد الملابس المبلولة على المناشر لها مفعول مهيج ايضا

وللتاكيد على اقتربنا من هذا المنحدر الحيوانى الغرائزي الشهواني
فى الحكم على الامور بسطحية وبدائية متناهية

ان التحرش بفتيات نفق النهضة فى السعودية رغم انهم كانوا لابسين عباءات
ومغطين وجههم الا ان تم التحرش بهم ..
والمضحك ان هناك من حملهم المسئولية لانهم على حد عمى النظر
وليس قصره لابسين العباءة الحديثة فيما يطلق عليها مخصرة

وايضا البنات التم التحرش بهم فى العيد كان منهم المحجبات
والمنقبات ايضا وهذا دليل قوي على جدية هذا التنبؤ
والاقتراب من كارثة تحقيقة

المصيبة الاكبر ان هذا الفكر وصل الية
بعض المثقفين والمتحضرين من مجتمعنا
اذا ما الحال مع المتخلفين والمتشددين بطبعهم او مدمني التكفير والتفجير ؟

هل سنزيد التنبؤ بان التحرش والضرب سيتمان معا بكل سهولة
ثم يعقبهما رجم لبقايا المراةبعد ان استباح جسدها وحريتها وامنها ..
ثم نقول اية الخرجها من بيتها اساسا؟ مهي السبب برضة



وطبعا لن تكون الفراخ افضل حالا من المراة
سوف تحرق الفراخ وخصوصا المخلية -
مش عشان انفلونزا الطيور بالطبع ولكن لتجرأ هذه الفراخ الشيطانية
وعرض نفسها مخلية من غير الريش بتاعها

ويا اهلا بعصر الحريم والجوارى الكانوا يغطوا كل شئ
لانهم بالنسبة للمجتمع مجرد جسد

!!! ثم يتجردوا من كل شئ فى بلاط شهريار
لانهم بالنسبة لة ليس الا.. هذا الجسد






21 Comments:

At 26 November, 2006 23:23, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

ههههههههههههههه
تمام يا زعيمه..حلو اوى تشيبه الفراخ المخليه دى..بيخلى القارئ يشم المقارنه..
موضوع شيق بس فين المخ اللى يفهم

 
At 27 November, 2006 01:09, Blogger allfollowsome said...

زعيمة

مش عارف اقولك ايه

بس والله المفروض فيه شرطة لكده

وانا شفت حاجة زى كده على كوبرى قصر النيل مع بنات خليجيات منتقبات ووالله كل اللى قدرت اعمله انى انادى لامين الشرطة لانه كان زى ما يكون اغتصاب علنى واعداد مهولة

وامين الشرطة قاللى باللفظ الواحد ( دول شــ......... ولاد كلب ) سيبك منهم ووالله ما رضى ييجى معاى غير لما قلتله لو اختك مكانهم يا اخى وفى الاخر ممسكوش حد حتى

بس هم مجموعات كبيرة والموضوع محتاج تدخل أمنى زى ما بيتدخلو كده فى المظاهرات ولا اغتصاب البنات فى الشوارع مش مشكلة امنية ومش تبع التجمهر حتى لو مش لاقيين له قانون
!!!!!!!!!

 
At 27 November, 2006 04:22, Blogger shady said...

هى حصلت طالبان ده انا اولع فى ملل السرير كلها ولا اشوف اليوم ده

بس الواحد يمكن شكله يبقى شيك فى العبايه السوده وعمامة الرأس
بس كده حنحتاج سيف وهى دى المشكله

 
At 28 November, 2006 07:16, Blogger أُكتب بالرصاص said...

تربية ابناءنا تربية جنسية سليمة
بطريقة نابعة من ديننا
بعيد عن الابتزال

هنحميهم من مخاطر كتير

المسألة محتاجة صبر
عدم خجل
صدق

كل واحد مسئول عن اولاده
لانه هيخرج للمجتمع
يا اما عاهات
يا اما مصلحين
والله الموفق

 
At 28 November, 2006 11:12, Blogger karakib said...

تقولي لمين بس ...

 
At 28 November, 2006 14:53, Blogger الزعيـمة said...

الاخوة الكرام الشرفوا الموضوع بالمرور والتعليق



المهاجر المصري

بصراحه الفراخ المخلية اختيرت بعناية شديدة لتقلي فى الموضوع لتوضيح اسقاطات كبيرة واهمها انى بحب الفراخ البانية







ايمن فاروق


بصراحه سمعتنا فى الدنيا كلها بأت مش ولابد

وبعض المواطنين فى الخارج بتصرفاتهم الغير مسئولة بيأكدوا الفكره دي







taher

الامن حيتدخل ازاى فى التحرش بالبنات او فض التجمعات حوليهم اذا كان هو نفسة بيتحرش بالمتظاهرين بافظع مما يتم من بعض الشباب

اري ان الشرطة تركت الموضوع بتاع التحرش دا وقالت العملية من الشعب والى الشعب يعني المسألة ودية







shady

المشكلة مش على السيف بس لكن انا بكره اليمشوا فى الشارع بشباشب
فمابالك باه الشعب كلة ماشي بشباشب يعني كدا الزنوبة حيشح في البلد وحنحتاج نعملة محمية طبيعية زي الفي شرم الشيخ






اكتب بالرصاص

طب احنا ممكن نبدأ فعلا فى تربية اطفالنا تربية بدنية ونفسية وجنسية بشكل صحيح
بس الكم جيل الخرجوا للعالم دول عاملين زي انسان الغاب نتصرف فيهم ازاى ؟
دول ممكن يقضوا على اى حضارة بشرية لمدة قرن قادم عن طريقهم هم وذريتهم الحتكون من شابة اباه فما ظلم






karakib

ادينا بنقول وخلاص عشان يباه عملنا العلينا




ارق تحياتي للجميع

 
At 29 November, 2006 04:47, Blogger maged stephen said...

أرجو الا تصدقى كل ما تسمعيه ونصف ما تراه عيناك طبعا ده كلام موزون ولو مش مقتنعة ممككن توزنى بره

 
At 02 December, 2006 13:18, Blogger islamventura said...

شكرا يا سيدتى الزعيمة على زيارتك العزيزة
و ارجو منك تفهم مقصدى من ما كتبت
و هو ان الشاب قام بالتحرش و لا اجد نفسى مدافعا عن هذا الفعل
و لكن هناك شركاء لا نستطيع غض البصر عنهم و هم للاسف قد يكون لهم نسب مشاركة تفوق من بداخل الزنزانة
فقط لا غير
ارى ان المحجبات خارج هذه القسمة
و كلامى واضح من حيث انه لا يوجد ما يدفع اى بنى ادم للتحرش ببنت محترمة الا اذا كان مريض
و اعفيها تماما من القاء اللوم عليها
و اجد ان ما يحدث فى الخليج كثير كثير
و لاسباب اخرى و كثيرة و مريضة و اقولها لكى بصراحة اننا كعالم عربى به نسبة كبيرة من الهمجية فى اداءه فى افراحه فى احزانه حتى فى شروده
ارجو منكى الرد اذا كان لكى راى مخالف لوجهة نظرى

 
At 02 December, 2006 13:52, Anonymous Anonymous said...

رائع جدا

 
At 03 December, 2006 14:13, Blogger الزعيـمة said...

maged stephen

واوزن لية برا وباين ان الكلام كبير اوى ومحوري وبيغطي كل الموضوع

لا اصدق ما اسمعه ونصف ما تراه عيني ولا داعى لاتكلم كمان بما انى لا حسمع وحشوف طشاش

نورتنا




islamventura

بالنسبة للشخصيات المريضة فاعتقد انهم كثيرون فضلا ان المعاكسة فى حد ذاتها سواء لبنت محتشمة او غير ذلك تعتبر مرض اخلاقي زي الممكن يكدب اذا كان الموقف يستاهل كدبة او لا

اراك وقد اخرجت المحجبة من الموضوع
واري ان الحجاب فى تغطية الراس فقط لا يسمن ولا يغني من جوع
الحجاب الاقوي يكمن فى شكل الملابس وطريقة المشية ونوعية النظرات واسلوب الكلام

قد تكون البنت محجبة اى مغطية شعرها بس لبسها ومكياجها ومشيتها وحتي طريقة كلامها فاضحة فاضحة فاضحة

تحياتي لمرورك وتعليقك






tazart

الرائع مرورك
تحياتي لك

 
At 03 December, 2006 17:13, Blogger Tamer Nabil Moussa said...

انا اقول ان الحكاية كلها جت من الفساد لما الفساد يكون موجود فى مكان واقرب لنا من اخوتنا واهلنا اكيد العقليات بتلوث والثقافة بتغير ونظرة الانسان ايضا الى مل حاجة بتغير

الامر محتاج تغير ثقافة مع خطاب دينى معتدل

وربنا يهدى

تحياتى

 
At 04 December, 2006 17:07, Blogger micheal mohsen said...

Kalamek mazboot tamamn le2n elly 7asl dah rage3 natigto l thqafet el ta5lef elly e7na feeha elly btnzor ll mar2a 3ala enha mot3 ll ragl w bas w dah tab3an wade7 gedan f el drama el masrya mn aflam w mosalsalt f tla2y nas ttl3 t2oolek enk el shabab mogbr eno yebos ll banat 3shan el shabab msh la2y shogl aw gawaz w en el banat labsa body w stretch...belzema dah kalam ..omal feen el 3efa w ghad el basr elly nas 3leehom el Islam w Christainity..wala e7na bas msh shatreen gheer f en e7na n7wr f el deen l sale7 ahdaf r5eesa

 
At 05 December, 2006 10:16, Blogger الزعيـمة said...

اهلا بالاخوه الكرام


tamer

الفساد بالطبع هو اساس كل البلاوي الحصلت وبتحصل كل يوم مش بس مسالة التحرش ولكن امور كتيرة جدا
اما الخطاب الديني فهو فقير جدا هذة الايام فالدين ليس فقط عبادات محتاجين خطاب ديني يتماشي مع متطلبات هذا العصر
كلنا خلاص بنعرف نصوم ونصلي بس فين التوعية التحمي الشباب ضد البطالة والكساد والحالة الاقتصادية والاجتماعية المتردية

تحياتي لك









micheal mohsen

الاديان كلها دعت للعفة وغض البصر مش بس المطلوب كلة ياتي من المرأة فلكي نكون عادلين علينا ان نعلم جيدا ان الشاب علية ايضا دور فى التأدب والتعفف وغض البصر

تحياتي لك

 
At 05 December, 2006 15:55, Blogger الأغاني للرأفتاني said...

ممكن نغير البوست بأه
الفراخ رحيتها طلعت

 
At 05 December, 2006 18:45, Blogger IBN BAHYA - إبــن بهيـــــــــــــة said...

أختي العزيزة الزعيمه .. هل تسمحين لي بالتعقيب ؟ أرجو في البداية أن تتقبلي كلامي بسعة صدر وأفق كما تعودنا منك .. لو لمست في كلامي هجوما عليك فأنت غير معنية بشخصك ولكن موضوعك فقط .. يعني اديني فرصه أختلف معاك دون أن يفقد أحدنا احترامه للآخر .. بداية أسجل إعجابي واحترامي لك كثيراً .. أبدأ تعليقي من عند العنوان .. الثقافة الطالبانية .. حكاية طالبان دي يا أختي العزيزة ما هي إلا حبه واتعمل منها قبه بواسطة الإعلام الصهيوأمريكي .. تمام زي ما بيحصل دلوقتي في الصومال .. كل يومين تسمعي أخبار عن غلق السينمات وضرب مش عارف مين .. الموضوع غير كده خالص .. طبعا لا أبرئ طالبان ولا المحاكم الإسلاميه ففي الإثنين متطرفون ولكن ليست القاعده هي المتطرفه .. هل تسمحين لي بتوضيح بسيط ؟ أفغانستان يا أختي العزيزة والصومال بلاد بسيطه ويعيش سكانها في جماعات منفصله تقريباً .. يعني في أفغانستان ممكن تلاقي قريه فيها عادات معينه بعكس قريه أخرى على بعد كيلومترات قليله .. المهم ممكن أن يحدث تطرف من بعض الجماعات المسيطره في قرية ما ولكنه ليس الجو العام لأنه لا يوجد جو عام أصلاً بسبب عدم تمكن طالبان من صنع هذا الجو العام فما أن حكمت لأشهر وواجهت أمريكا .. طيب ازاي نتهمها بكل ده وفي أشهر قليله .. وعموما الأفغان من أساسهم كده قبل القاعده وحكم طالبان أصلاً ... يا ريت يا أختي العزيزه تستوثقي من كلامي ولو وجدت عكسه نبهيني ...

النقطة الثانيه هي أنك خلطت الأمور .. فما علاقة التدين الداعي إلى الأدب وما يحدث من قلة أدب ؟؟؟ الشاب المتدين سواء عادي ولا سوبر ولا سبايس حتى لا يذهب لمشاهدة وسط دينا في وسط البلد اللي بقى كله زيها .. يعني من البدايه استبعدنا المتدينين من الشباب .. صح ولا عندك اعتراض ؟؟؟ ده مش دفاع عن المتدينين بقد ما هو موضوعيه نحتاجها بشده اليوم .. الشباب الذي يتحرش في الشوارع لا يعرف للمسجد طريقاً ، ولو أنه ذهب مرة إلى المسجد لما فعل أو فكر حتى في هذا مطلقاً وحوالينا الآلاف من العينات من أهلنا وأقاربنا وجيراننا .. شباب زي الورد وما شفناش منهم غير كل خير ..

ربطك موضوع التحرش بالتدين غريب جداً لأنهما ضدان لا يلتقيان مطلقاً كما أسلفت يا أختي العزيزه .. طيب فين الخلل ؟؟؟ إيه اللي حصل ؟؟؟ لو عايزين نكون موضوعيين بجد يالا نبحث بجد موضوع التحرش .. فعل التحرش ذاته لا يأتيه إلا من خلع برقع الحياء ووشه مكشوف ومش هامه حد .. طيب ليه بقى كده ؟؟؟ اللي خلاه بقى كده كلام بسيط خالص قلناه من سنين لما طلعت علينا المحرضه إيناس الدغيدي بدعوتها للتحرر الجنسي .. طبعا حضرتك راح تقوليلي في افلام زمان كان فيه بوس والذي منه .. صح كان فيه .. لكن كان فيه حياء وكان البوس في السينما وبس .. يعني لا مليون فضائيه بتذيعه وتدخل كل البيوت دلوقتي ولا حد يجرؤ على ترديد كلمات كثيره باتت اليوم لبانه في بق الناس ..

طبعا الفن الراقي شيء والفن البورنو العريان شيء آخر .. وحرية الرأي شيء وحرية تنفيذ مخططات الماسونيه شيء آخر .. لو مش مصدقاني .. أرجوكي إبحثي موضوع المااسونيه الذي تغلغل في المجتمع المصري إلى أبعد مدى بهمة الماسوني الأكبر مبارك (مش عايز أقول الواطي احتراما لمدونتك بس) نوادي الروتاري والليونز وعشرات وآلاف الجمعيات الأهلية المشبوهة التي يتم الترخيص لها تحت مسميات وأهداف إنسانيه وهي أصلاً إجراميه وبمباركة مبارك زعيمهم في الوطن العربي .. إيناس دي وكل شلتها منهم ودوري على كلامي وابحثي لغاية ما تتحققي من صدقه بنفسك ..

عملية الإثارة المستمره لغرائز الشباب الضائع تماماً بلا أي هدف بواسطة تلك الأعمال العارية والقنوات العارية تهدف في الدرجة الأولى إلى تدمير المجتمع بكامله رويدا رويدا .. هو نفسه اللي عملوه مع المسيحيين الكاثوليك في أوروبا منذ القدم .. الموضوع مش كلامي ولا هو اجتهاد لأ .. ده مبرهن عليه بواسطة علماء ومفكرين كبار جدا حول العالم ولكن أبحاثهم لا تنشر ولا يتحدث عنها أحد لأن بروتوكولات حكماء صهيون التي ترجمها المفكر التونسي وقدمها لنا الراحل عباس العقاد في البند السادس عشر تقول هذا حرفياً وهو السيطره على وسائل الإعلام في العالم .. تخيلي في العالم .. وده اللي حاصل بجد دلوقتي لو بصيتي حواليكي هتعرفي وعتستغربي ليه اليهود اللي عددهم كلهم على بعض يا دوب 12 مليون حول العالم يوزعوا نفسهم كده في كل البلاد وبهذ التنظيم ويسيطروا على صناعات بعينها .. الإعلام .. البنوك .. المحافل الماسونيه .. بتوزيع منتظم جداً ومحسوب بشكل غريب .. موضوع المؤامره مش إحنا اللي اتكلم عنه .. لأن المؤمره كات موجهة في الأساس لضرب الكاثوليكيه وما جاش الدور علينا .. والمؤامره اللي بيتكلوا عليها في الغرب من سنة 1800 لسه يا دوب عرفنا عنها لما العقاد قدم البروتوكولات سنة 1957 إن لم تخني الذاكره ..

ما يأتي هو اجتهاد شخصي مني وليس نقلاص كالسابق عن مفكرين عالميين .. تعرفي فيلم عمارة يعقوبيا .. في رأيي هو علامه فارقه في الحياة الاجتماعيه في مصر .. أنا لست ضد حرية التعبير وحرية الفكر والفن ولكن ضد استخدام هذا الفكر أو ذاك الفن لأغراض دنيئه مستتره ورائه .. وكمان الفن ده سلعه يسوقها أصحابها لسوق وجمهور ومن أبسط مبادئ التسويق أن يراعي المسوق روح المجتمع الذي يعمل فيه ويحترم ذوقه .. لما ييجي فيلم زي يعقوبيان ده ويفضل طول الساعتين لا يقدم أي شيء إلا ثلاث جرعات من الفن الغريزي الرخيص عبر الصوره أو الكلمه كما يلي : مشهد دعاره يتبعه مشهد لواط ، يتبعه مشهد سكر ، يتبعه مشهد جنس ، يبعه مشهد فساد سياسي، يتبعه مشهد ، تحرش ، يتبعه مشهد لواط ، يتبعه مشهد جنس ، يتبعه مشهد سكر ، يتبعه مشهد لواط ، يتبعه مشهد جنس .. إلى نهاية الفيلم .. هل هذا هو الفن والفيلم اللي طلعوا بيه السما وهو مجرد فيلم بورنو رخيص ؟؟؟!!!

الشباب لدينا يعيش حالة غير طبيعيه من القرف والكبت والمرض بكل أنواعه .. عندما تعرضي عليه ذلك وبتلك الصورة المبتذله الرخيصه بكل ذلك الوضوح ((يعني ما تستحيش .. آدينا بنعمل ونتكلم من غير ما نخجل .. يالا همتك بقى هيص وفرفش .. كل البنات ممكن تسيبك تعمل زي صاحب المحل ما كان بيعمل)) طبعا دي رخصه رخيصه للشباب الغلبان الموكوس على عينه وجاهل ((أغلبهم ربما لم يقرأ صحيفة في حياته)) تتصوري ردة فعله تكون ازاي ؟؟؟ ياه .. يا خبر .. هي البلد كده فوضى .. ياه .. البنات كده .. ياه الموضوع كده .. ياه .. ياه .. دول بيتكلموا عادي أهو في الأفلام بوضوح .. وكمان الناس البسيطه ثقافيا ليس لها وسيلة تعريفيه إلا الأفلام وما تراه فيها تعممه على المجتمع كله وتشعر وكأنه حالة عامه وكل البلد بايظه كده وكل بنت خارجه بره البيت يبقى إما رايحه للراجل صاحب الدكان بتاع الهدوم اللي بياخدها المخزن أو رايحه لعادل إمام السكير تنام على رجله .. وهي إما فقيره مش لاقيه وممكن ترضى وتسكت أو غنيه بس ليها مزاج في كده وكل البلد فوضى .. دي ثقافة البسطاء الدهماء المسئول عنهم السيد فاروق حسني وعنتوسيع مداركهم ولا هو شغلته إيه في البلد دي ؟؟؟

صدقيني لو قلت لك أن يعقوبيان برغم رخصه وابتذاله إلا أنه سيكون علامه مميزه في السينما العربيه لبداية عصر انحلال غير مسبوق من قبل .. لو جمعت كمية الكلام البذيء والمشاهد البذيئه لصدقت كلامي .. في الغرب يصنعون بعض العري وبرغم رفضي له إلا أنه يكون ضمن السياق ، لكن يعقوبيان يحشر الكلمات لابذيئة في الحوار حشرا دون سبب ويحشر مشاهد العري بلا أي داعي .. يا ريت تجربي أختي الكريمه تشاهدي الفيلم بموضوعيه وتحللي مضمون سيناريو وحيد حامد الذي سقط سقوطاً مروعاً في هذا الفيلم كغيره من بقية النجوم أو ما كنانعتبرهم كذلك بلا استثناء فخالد وخالد ونور الشريف لو كانوا يحترمون مشاهديهم ما وافقوا على المشاركة في حفلة نجسه كهذه التي يسمونها فيلم ..

أما طالبان يا أختي العزيزة برغم تحفظي الشديد عليهم بطبيعة الحال ولا أحب منهم غير حربهم لأمريكا إلا أنهم يمكن أن يكونوا سبباً في التحرش بالأمن وليس البنات .. سبباً في التحرش السياسي وليس الجنسي .. حضرتك زعيمه وسيدة العارفين .. صح .. معذرة للإطاله بس الموضوع مهم ويجب التوضيح فيه .. لك وللجميع أرق وأطيب تحياتي

 
At 06 December, 2006 01:37, Blogger micheal said...

الزعيمة:
very nice post w tashbeeh gameel w mo3ber gedan w bel monasba thanks 4 visiting my blog(N.B:micheal is a blog and micheal mohsen is another one but both r mine)

 
At 06 December, 2006 09:34, Blogger الزعيـمة said...

المهاجر المصري

صباح الخير
معلش اصل اليومين الفاتوا كنت محبطة







ابن بهية

اهلا بك

بخصوص النقطة الاولى انا تكلمت على طالبان من وجهه نظر التشدد فى الدين وسوء معاملة المرأة وهذا مشهور عنهم وواضح للجميع
كانوا يضربون المراة فى الاسواق وحرموا التعليم لها وغيرها من الامور
فانا شبهت عدم احترام المرأة والتحرش بها فى مصر بمثل الثقافة الطالبانية فى النظر للمراة على انها مجرد جسد

النقطة الثانية لم يرد فى موضوعي اى ربط بين التدين والتحرش لاني استشهدت بان ما يحدث سوء توظيف للدين وتحوير لة وقصور فى نظر الشباب لان في الدين غض بصر وعفة وهذا ما لا نجده فى المتحرشين

كل ما لفت الية النظر ان التحرش اتى بثقافة غير واعية لا دينيا ولا حضاريا لا اخلاقيا

لم اربط ابدا بين التحرش والدين ولعلك اخى الكريم لم تقرا البوست بالكامل او لم تلتفت لما تضمنة الموضوع فى الشق الثاني منة

النقطة الثالثة اتفق معك بها تماما حول الاعلام وفضائحة والتهوين من الموبقات عبر سهولة عرضها وتناولها مما بات مشاهد العري والشذوذ امر طبيعي وغير فاجع لدى الشباب

اسعدنى حوارك جدا والاختلاف فى الراي مطلوب وتبادل وجهات النظر بموضوعية شئ اساسي من اجل بناء فكر حر

لك التحية





micheal
عفوا ..
نورت الموضوع واسعدني تواجدك




للجميع التحية

 
At 06 December, 2006 12:00, Blogger شــــمـس الديـن said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

المقالة حلوة ... بس عايزة ايف نقطة صغنونة اوي

فعلا انا معك ضد ان نظرة المجتمع تختذل المراة في الجسد فقط ...و دا للاسف اللي بيحصل عند مروجي النقاب , و لكن بردوا لازم نلتزم بالحجاب, يعني يكون فيه اعتدال و مش لازم ترجع نلبس زي السبعينات ...صحيح كانوا بيبلسوا عادي ...بس دا مكنش صح

يعني يكون هناك وسطية في الحكم , البس حجاب لانه فرض و لكن في نفس الوقت اعمل كل شئ انا عايزاة و اخرج و احتك بالمجتمع لاني انسان كامل ( مش علشان انثي ابقي ناقصة ايد ولا رجل ولا حتي دماغ )

صحيح ...ياريت تجيبيلي لينك الفيديو بتاع التحرشات بتاع البنات في السعودية .... بجد يهمني

مع خالص تحياتي :)

 
At 06 December, 2006 13:19, Blogger الزعيـمة said...

شمس الدين
اهلا بك

احنا بنتمني الوسطية فى كل شئ لان الدين الاسلامي هو الدين التوسط والاعتدال

انا مش ضد الحجاب ابدا ومع التحشم بس مش يكون دا اساس تقييم الانسانة القدامى لان الحجاب مظهر جميل للدين ولكنة ليس جوهرة الكامل

بالنسبة لفيديو التحرش ببنات السعودية لم اعرف عنة شئ ولم اراه
انا قريت الخبر فى وسائل الاعلام وشوفت الصور لبنات كانوا لابسين العبايات وكمان مغطين وجههم فبستغرب على ماذا تم التحرش الا اذا كان مجرد شئ ماشي بيتحرك اسمة واحده ست

وهذا هو ما يثير القرف والاشمئزاز

تحياتي لك

 
At 06 December, 2006 13:57, Blogger شــــمـس الديـن said...

اساسي

ليست كل المتحجبات ملائكة ...و ليست كل الغير محجبات شياطين

دا اصلا راجع لنقص موضوعيتنا في الحكم

و للاسف , فيه "بعض "علماء الدين حجج في الاحكام الدينية و لكنهم غير دارسين لعلم النفس و مش عايشين في الواقع بتاعنا حتي يعرفوا مدلولات كلامهم بتقع و بتتفهم ازاي عند الناس البسطاء في المجتمع ...

عامة بالنسبة للفيديو

فانا كنت شوفتة في مدونة و للاسف مش فاكراها ولا عندي و الكهرباء قطعت و معرفتش ارجع لها تاني

بس الجزء اللي شوفتة منه فعلا فظيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييع
و خلاني اشعر انهم حيوانات بجد مش بني ادمين

ربنا يستر علينا بجد

 
At 06 December, 2006 14:22, Blogger الزعيـمة said...

المشكلة يا شمس ان غالبية رجال الدين فعلا او الخطاب الديني بشكل اشمل منفصل عن واقع حياتنا


بالنسبة لموضوع البنات السعوديات فوالله اى شئ فية تحرش حتي لو كان بمجرد اللفظ بيخلى الواحد يشعر بالغثيان

اصل تحسي بما انك انسانة حرة ومعتزه بنفسك ولكي وضعك الا ان تجدي فى اثناء مشيك بالشارع المتاح للجميع واحد لا يسوي اى شئ يعطي لنفسة الحق فى التحدث اليكي وقفز الكلمات القذرة والرخيصة على مسامعك


شئ صعب بجد والاصعب عندما يظلمك الاخرون ويقولولك انتى السبب واكيد انتى الادتية الفرصة وانتي انتى انتى

يعني بخلاف الالم النفسي الحسيتي بية تجاه المعاكسة يجي ظلم الناس فى حكمهم على الحدث اصعب من الحدث نفسة

 

Post a Comment

<< Home